RSS feed

2010

Geplaatst op


Nog gereisd nadat ik in 2007 op dood spoor geraakt was ? Welke kant zou ik opgaan, durfde ik wel alleen te reizen, en is het allemaal goedgekomen? Ja het is grotendeels goedgekomen. Ik heb mijn eindbestemming bijna bereikt. Duizenden kilometers heb ik afgelegd en niet alleen per trein. Liefde geeft je vleugels, hoe waar zijn deze woorden. Ik bewaar ze in een mooi doosje, de vliegtickets, trein en buskaartjes van binnen en buitenland, het zijn dierbare soevenirs van een nieuw leven, een nieuwe start. Toen ” hij ” in mijn leven kwam kreeg ik letterlijk en figuurlijk vleugels. Wat ik nooit voor mogelijk had gehouden gebeurde, ik stapte in het vliegtuig met alles wat daarbij hoorde, voor mij althans.
Niet te ver van huis en altijd binnen bereik blijven van een ziekenhuis. Dat was veilig en kon ik overzien, dat was jarenlang mijn leven. Alleen op die manier durfde ik uitstapjes te maken. Een dagje winkelen in een andere stad dan mijn vertrouwde omgeving kon uitlopen in een drama omdat de paniek kon toeslaan en ik op stel en sprong rechtsomkeert wilde maken. Alleen mijn dochters begrepen het, ze waren opgegroeid met de angsten van hun moeder. Een gebeurtenis in mijn jonge jaren had ervoor gezorgd dat ik geen normaal leven durfde leiden.
Ze hebben het heel erg moeilijk gehad met de plotselinge verandering van hun moeder. Slapeloze nachten hebben ze gehad alleen al bij het denken aan mijn plannen. Letterlijk ziek waren ze en ik voelde me heel erg schuldig. Toch heb ik de stap gezet en ben op een dag door de oudste naar Schiphol gebracht. Toen ik eenmaal door de paspoortcontrole was overviel me de angst, uit het gezichtsveld van mijn dochter heb ik mijn tranen laten gaan. Ik was niet alleen heel bang, ik voelde me vooral ook schuldig omdat ik wist hoe moeilijk mijn kinderen het zouden hebben.
Inmiddels ben ik een ervaren reizigster wat niet betekent dat ik nu geen angsten meer heb. Dit jaar hoop ik mijn eindbestemming te bereiken, hopen wij onze eindstemming te bereiken, waarna ik nooit meer alleen het vliegtuig, de trein of welk vervoermiddel dan ook in hoef te stappen. Niet dat ik dat niet durf of niet wil, maar dan heb ik mijn bestemming bereikt.

Over ZijalleenisZij

Ik zou veel kunnen vertellen, maar wat hebben anderen daaraan? Ieder leven heeft zijn ups en downs, dat is soms goed om te delen maar mijn ervaring is dat je toch altijd alleen staat.

Reacties zijn gesloten.

