RSS Feed

Wie ben ik ?

Geplaatst op

Photobucket

Waar je mee omgaat besmet je, maar hoe zit het met andere dingen, de hobby’s die je hebt, de tv programma’s die je bekijkt of de boeken die je leest. Ik heb mezelf eens onder de loep genomen en waarachtig, ik zit heel vreemd in elkaar. Eén van de dingen die favoriet zijn bij mij is het bekijken van documentaires en reportage’s die gaan over moordzaken. Liefst zo luguber mogelijk. Daarnaast bekijk ik graag programma’s op National Geographic Channel of Discovery Channel die gaan over tragische ongelukken, drugskoeriers die in de val lopen, en personen die hun leven slijten in de baarbaarste gevangenissen.  Een andere liefhebberij is het verzamelen van overlijdens berichten.

Wat staat er zoal in mijn boekenkast……ik noem een paar titels, maar kijk er niet vreemd van op.  ‘Leven en sterven, van James Rachels.  ‘ Langzaam neem ik afscheid, van Barbara Peabody.  ‘ Tot het bittere einde, van Deric Longden.  O ja, er staan zeker ook andere titels tussen plus een hele reeks biografieën over bekende mensen, maar het leed en het lijden overheerst. Wat zegt dat over mij? Hoe goed ken ik mijzelf? Wie ben ik ?

Hoe ouder je wordt, hoe beter je jezelf leert kennen. De laatste jaren, en dan heb ik het over een jaar of acht, negen, ben ik gaan beseffen dat ik meer dan de helft van mijn leven niet heb geleefd. Een voorbeeld; mijn moeder was vreselijk bang van water, het resultaat is dat ik nooit heb leren zwemmen. Als jong meisje van achttien heb ik een ervaring gehad waardoor ik nooit ver uit de buurt van een dokter of ziekenhuis wilde zijn. Deed ik toch een poging dan liep dat uit in een drama. Dat wilde ik nooit meer meemaken en anderen niet aandoen, dus mijn wereldje bleef heel klein. Ja ik heb hulp gezocht en ook gekregen van mensen met heel veel geduld en ervaring. Medicijnen slik ik nog steeds en ik raak in paniek als ik merk dat het doosje opraakt.

Ik heb mijn kinderen wat aangedaan toen ik drie jaar geleden zonder hun medeweten een ticket boekte naar het buitenland. Ik, die nog nooit zonder begeleiding verder van huis geweest was dan hooguit vijftig kilometer. Van elke route wist ik de doktersposten en ziekenhuizen. Mijn kinderen hebben mij heel erg kwalijk genomen dat ik zonder uitleg én overleg ineens de benen nam. Zelfs nu ik dit schrijf voel ik weer de angst die zij toen gehad moeten hebben, plus mijn eigen angst want die was onvoorstelbaar groot.

Na jaren alleen te zijn geweest kwam de liefde op mijn pad. In allerlei bochten heb ik me gedraaid om er niet aan toe te geven. Leugentjes, uitvluchten, je kunt het zo gek niet bedenken of ik heb ze gebruikt. Het werd nu of nooit…en het werd nu.  Misselijk van angst en met de ergste scenario’s in mijn hoofd ben ik op het vliegtuig gestapt.  Een vlucht van dik drie uur, gevolgd door nog een binnenlandse vlucht van anderhalf uur. Twee keer opstijgen, twee keer landen plus de paniek tijdens de tussen landing, hoe heb ik het volbracht. Inmiddels ben ik een ervaren reizigster geworden. Het was een hele klus om mijn echtgenoot te laten overkomen naar Nederland. Nu zijn we sinds een jaar samen in Nederland en het afgelopen jaar heb ik niet gereisd, ook niet binnen Nederland. Ik voel me weer schuldig, nu tegenover mijn man want hij heeft nog maar weinig gezien van dit mooie landje.  Ik ga het goedmaken, want ik weet van mezelf dat ik veranderd ben, dat ik dingen durf en kan ondernemen. Heel veel spijt heb ik van de jaren dat ik niet geleefd heb. Maar het is nooit te laat……dat heb ik bewezen., en dit ben ik !

Over ZijalleenisZij

Ik zou veel kunnen vertellen, maar wat hebben anderen daaraan? Ieder leven heeft zijn ups en downs, dat is soms goed om te delen maar mijn ervaring is dat je toch altijd alleen staat.

»

  1. En zo hebben we allemaal onze eigenaardigheden, kwaliteiten en ook beperkingen.
    Erg dapper van je om over die reisdrempel heen te stappen.

    Like

    Beantwoorden
  2. Ik zou bijna zeggen ,nee ik zeg het gewoon! Zo ken ik je weer! Ook ik verzet aardig wat denkwerk de laatste jaren ,maar daar heb je genoeg van meegekregen op mijn andere blog.Stoer van je om die reis te maken ,ik zou het niet gedurfd hebben .Je man zal je niets kwalijk nemen ,die is toch veel te blij dat hij bij je is.Wel hoop ik dat jullie veel mooie tripjes gaan maken in ons mooie landje.Je bent een kanjer !!
    Liefs Elisabeth

    Like

    Beantwoorden

Geef een reactie

