RSS feed

Reclame.

Geplaatst op
Zaterdag 28 april 2007
Waar heb je het over met je dochter. Als je elkaar zo vaak ziet en spreekt als wij dan komt er een moment dat je even geen gespreksstof hebt. Over het weer zijn we nu ook wel uitgepraat, veel te warm, al veel te lang droog, en het is ook niet lekker meer. Is het één of twee dagen prachtig weer met uitzonderlijke temperaturen, want dat is het voor april, echt te warm, dan roept iedereen nog ‘ lekker hé, dat mag zo nog wel een poosje duren’, maar na twee weken neemt het drastisch af. Waar gaan de gesprekken dan over. Nou, mijn dochter en ik hadden het vanmiddag zo eens over reclame. Best wel een leuk onderwerp, we zijn er beiden heel gevoelig voor. Niet voor het voordeel waarvoor reclame bedoeld is, maar over de uitvoerders van de reclame’s. Toch knap als je goed bent in het bedenken van reclame, verzin het maar eens, telkens weer. En dan de typetjes die er voor uitgekozen worden. Alsof ze er voor gemaakt zijn, om zo voor joker te staan, want dat is soms echt zo. Neem die reclame van enige tijd terug, de Campina reclame. ‘ Nee géén bommetje ‘, weet je nog. Echt, ik kon die vent op een gegeven moment niet meer zien, de koe bleef leuk, maar die kerel ! En wat te denken van Jaap en Freek-Willem, die twee van de Gamma. Dat vond ik nou werkelijk topreclame.
Die saaie drol van een Freek-Willem, en die doe het zelvert….Jaap. Kon ik keer op keer met plezier naar kijken. Stond ik in de keuken en was daar opeens de Gamma reclame. Als een speer naar binnen, zo leuk vond ik dat. En die teksten op het shirt van Jaap…….. Nu heb ik weer andere favorieten . Ik leg alles weg als ik de reclame van Albert Heijn op de tv zie. Ja, ik kom ook wel bij Albert Heijn, niet dagelijks, maar toch regelmatig. En ik zou hem zo graag eens een keertje willen aantreffen. Die bedrijfsleider met die lieve blik…..die daar zo vreselijk onhandig staat te zijn…..en waarop ik opslag verliefd ben geworden. Ik vertel het mijn dochter en die schiet onbedaarlijk in de lach. ‘ Meen je dat nou, is dat jou type ? ‘ en ik zeg haar onomwonden ‘ ja, dat is nou je moeders type man.’ We schateren het uit samen. Wie weet wat die man voor de kost doet, zegt mijn dochter, want bedrijfsleider bij Albert Heijn zal hij wel niet zijn. Misschien is hij wel een softy met zeven kinderen. Of misschien wel een homo, of een gigolo, wie zal het zeggen. Het kan mij niet schelen. Ik vind het leuke reclame, én een leuke man. Smaken verschillen vertel ik mijn dochter, en haar antwoord, ‘ ja gelukkig maar’ verbaast mij niets. Gek dat we helemaal niet praten over reclame die door vrouwen wordt gedaan……er schiet mij zelfs geen leuke reclame gedaan door een vrouw te binnen. ( !!! ??) Vreemd, of toch niet zo vreemd ? Nee, niet zo vreemd, want er schiet mij ineens een reclame te binnen die zó man onvriendelijk is……..het nieuwe telefoonnummer……die kerel die daar bij een pompstation staat en omringd wordt door blote benen, strakke kontjes, en over zijn motorkap heen buigende borsten. Heb je ‘m ? Het nummer schiet mij even niet te binnen ( had ik vast wel geweten als de reclame gedaan was door mannen ) en dan komt vrouwlief ineens in beeld. Haar blik maakt dat ik spontaan te doen krijg met alle zachtaardige mannen van Nederland. Ik maak me kwaad als ik er aan denk dat mijn bedrijfsleider dit misschien ook overkomt in zijn ‘ echte ‘ leven. Ik grinnik……en mijn dochter lacht nog steeds oorverdovend. Dan de reclame van Mc Donals ineens op de radio. We kijken elkaar aan. ‘ Nee he, roept dochterlief…..en ik zeg ja he………..wat een sexy stem……die daar hamburgers aanprijst voor maar één euro per stuk !!! Had ‘m thuis al verschillende keren gehoord……..bedenkend wat voor soort man dáár nou weer bij hoort…… Een softy……..een gigolo……een opa met vier kleinkinderen ? Het maakt mij niks uit……..reclame is gewoon leuk……..
Over ZijalleenisZij

Ik zou veel kunnen vertellen, maar wat hebben anderen daaraan? Ieder leven heeft zijn ups en downs, dat is soms goed om te delen maar mijn ervaring is dat je toch altijd alleen staat.

Geef een reactie

