RSS Feed

Kom jij vaker met je eieren na Pasen?

Geplaatst op
April 2007
Spreekwoorden en gezegde’s………mijn pc loopt er van over. Elk spreekwoord dat ik nog niet ken en wat het bewaren waard is bewaar ik en sla ik op. Het is grappig om te ervaren dat lang niet iedereen bekend is met spreekwoorden en uitdrukkingen. Zelf gebruik ik ze regelmatig, niet met voorbedachte rade, maar wat in je zit dat zit er gewoon in, ook bij mij.
Toen hier onlangs een vriend op bezoek was en deze iets zei of deed wat niet bij het moment paste vroeg ik hem dan ook ‘ kom jij altijd met je eieren na pasen ?’ Stilte, en een blik van ‘ waar heb jij het over………..’
Toen ik de uitdrukking vertaalde zei hij nog nooit van de uitdrukking gehoord te hebben.
Mijn dochter kwam begin deze week ook met eieren na pasen, maar dan letterlijk. Nou bederft chocola niet zo snel, het slaat soms eerst nog wit uit, maar zelfs dan smaakt het nog hoor, niks mis mee. Rond de paasdagen waren we samen ook weer eens in mijn favoriete warenhuis, en daar kijk ik mijn ogen uit naar al die mooie vormen en figuren, paashazen, chocolade eieren met bloemen….allemaal prachtig. Maar ik koop ze niet, een haas ja, voor de kleinzoons, maar echt geen spectaculair exemplaar, want voor ze hem goed en wel in hun handen hebben is de haas al een kopje kleiner. Gisteren kwam mijn dochter een zak kattebakkorrels boven brengen, dat lukt mij nu even niet omdat ik al jaren een hernia heb die soms hevig de kop opsteekt, en mij dan belet ook maar iets te doen. Kleinzoon is er ook bij en geeft mij een tasje. ‘ Voor jou babaanne, want dat vind jij mooi en lekker.’ In het tasje zitten twee paaseieren, geen spectaculaire exemplaren zoals ik die altijd bewonder in mijn warenhuis, maar toch twee leuke en lekkere eieren, gevuld met bonbons. ‘ Kon het niet laten zegt mijn dochter, ze waren nu bijna voor niks en ik vond het zo sneu dat je erbij was toen je die mooie exemplaren stond te bewonderen in de stad.’ Dat ik toen niet de kans kreeg zo’n mooi exemplaar voor je te kopen.’ Dat weet ik, ik ken mijn dochter, en zo gaat het niet alleen met paaseieren. Ze kwam dus letterlijk en figuurlijk met de eieren ná pasen, en ik vind het lief van haar, heel lief. Omdat het vaak de kleine dingen zijn die je dag een gouden randje geven. Want nog iets, ‘ wie blij is met kleine dingen zal nooit de behoefte ontwikkelen om het grote te begeren,’ en zo is het !!!
Over ZijalleenisZij

Ik zou veel kunnen vertellen, maar wat hebben anderen daaraan? Ieder leven heeft zijn ups en downs, dat is soms goed om te delen maar mijn ervaring is dat je toch altijd alleen staat.

Geef een reactie

