RSS feed

Marilyn M.

Geplaatst op

November 2006
Op 28 oktober bezocht ik de kunstbeurs in het autotron in Rosmalen . Of ik ‘ verstand ‘ van kunst heb …….misschien,maar wat is verstand van kunst. Kunst is iets waarvan de maker zelf vindt dat het de naam kunst mag hebben, en ik heb zo mijn eigen visie op kunst. Mijn woonkamer is mijn kunstwerk. Een chaotische ruimte met zowel kunst als kitsch. Misschien beledig ik nu een hele horde kunstenaars door te zeggen dat ik wel wat heb van de stijl van Heyboer . Zijn werken vind ik ook niks……een rommelig zooitje, en dat is mijn kunstwerk ook. Even weer terug naar Art Fair. Toen ik de mooi ingerichte ruimte binnen ging, en mijn toegangsbewijs kocht, viel mijn oog direct op een waar kunstwerk. The American Dream……….Marilyn Monroe op groot formaat. Prachtig, ik kon er mijn ogen niet vanaf houden . Kijkend om het hoekje nóg een keer……..een soort drieluik op mega formaat. Jörg Döring. Een jonge Duitse kunstenaar die dol is op alles wat Amerikaans is . Want ik zocht hem bij thuiskomst meteen op. Op google wel te verstaan. Informatie en schilderijen genoeg, sorry, kunstwerken . En in zijn geval ben ik het helemaal eens met de titel kunstenaar. Natuurlijk, er was nog veel meer moois te zien op de beurs, maar ook veel lelijks wat toch allemaal onder de noemer kunst viel. Kwestie van smaak. Wil ik verder ook niets over zeggen . Marilyn……ze is vierenveertig jaar na haar dood ‘ hot ‘. Waar je kijkt en waar je naar binnengaat worden haar afbeelding te koop aangeboden . Van kaarten tot kamerschermen, boeken , films, spiegels, noem het maar op. Ze is me niet vreemd hoor, de legende met de zwoele blik. Al jaren kijkt ze me aan als ik de kleine galerie van mijn dochter binnen stap. Galerie ja, want vanaf elke wand in het huis van mijn dochter zijn de ogen van Marilyn op me gericht. Zelfs in het kleinste kamertje ontkom ik niet aan haar blik. Geen prille liefde tussen mijn dochter en Marilyn, maar een relatie van jaren, vol passie en vuur. Als klein meisje wilde ze op de legende lijken…….en toegegeven, ze had er wel iets van weg. De witte kleur in heur haar, de volle rode lippen …..de zwoele blik. Moeders zien dat, en ik zeker , als kenner van kunst . Inmiddels is mijn dochter ouder dan Marilyn toen zij op jonge leeftijd stierf aan een overdosis slaappillen. Maar de liefde is nog altijd wederzijds. Ik heb lang stilgestaan bij de schitterende kunstwerken van Jörg Döring, en heb ze vanuit verschillende hoeken goed in mij opgenomen. Met brilletje, zonder brilletje, van dichtbij, van een afstandje, maar het bleef kunst met een grote K. Graag had ik mijn dochter verrast met een werk van deze Duitser. Ik heb er aan gedacht, maar bedacht me dat ik dat nooit veilig mee naar huis zou kunnen nemen. Er zou een vrachtwagen aan te pas hebben moeten komen. En bovendien, ik moet nog even doorsparen om zo’n mooi werk te kunnen betalen , al was de prijs heel redelijk voor zoiets moois. Art Fair 2006. Ik heb er van genoten !!!
Nu anno 2012 is Marilyn nog steeds ‘ hot ‘. Werkelijk van alles is er te koop van haar, van pen tot levensgroot portret, kleding met haar opdruk, klokken, douchegordijnen. Enige tijd geleden verkocht Xenos prachtige kamerschermen met daarop een zwoele en sexy Marilyn. Te koop in vier uitvoeringen. Ik weet niet welke ik kiezen moet, zei mijn dochter. Na drie minuten nadenken heeft zij ze allevier toen gekocht. Je bent tenslotte fan…of je bent het niet…..

Photobucket

Over ZijalleenisZij

Ik zou veel kunnen vertellen, maar wat hebben anderen daaraan? Ieder leven heeft zijn ups en downs, dat is soms goed om te delen maar mijn ervaring is dat je toch altijd alleen staat.

»

  1. Ik vind het niet echt een heel mooie vrouw. Vind haar wel een enorm charisma hebben. En het mysterie dat altijd om haar heen heeft gehangen, de tegenstrijdigheden, die maken haar ook zo bijzonder. Ik heb verschillende boeken over haar gelezen… Erg interessant!

    Like

    Beantwoorden
  2. Een van de vrouwen die het slachtoffer zijn geworden van hun imago
    dom blond vrouwtje…ondertussen de ware persoonlijkheid onderdrukt en verstikt

    overigens was marilyn oorspronkelijk niet blond
    dus was jouw dochter een veel echtere lookalike dan de beroemheid zelf:)

    Like

    Beantwoorden

Geef een reactie

