RSS Feed

Beetje vreemd.

Geplaatst op

Eens in de zes weken fiets ik naar mijn pedicure, zo ook vanmorgen. Als ik zit valt ze meteen met de deur in huis. Of ik gisteren toevallig het tv programma Exotische liefde gezien heb. Ze kijkt me een beetje schuin aan en haar gezicht spreekt boekdelen. Dat programma heb ik inderdaad gezien en niet toevallig. In het programma komen diverse stellen aan het woord die verliefd zijn geworden op een partner in het buitenland. Ze vraagt wat ik ervan vond en aan haar gezicht zie ik dat zij het maar niks vond dit keer. Nou, om eerlijk te zijn, ik ook niet. Aan het woord kwamen drie wat oudere mannen,en een jongen van 20. De ene man was écht een zonderling figuur die de kijker o.a. meenam naar een lingeriewinkel. Hij wilde een mooi setje kopen voor zijn Filipijnse vriendin die hij weldra zou gaan bezoeken. Via internet had hij kennis gemaakt met een 29 jarige schone met wie hij de rest van zijn leven samen zijn wil. Een andere man was getrouwd met ook een Filipijnse die met een toeristenvisum drie maanden in Nederland mocht verblijven, maar in februari weer terug moest naar haar land. Samen hebben ze een kind dat acherblijft bij de vader als moeder in de Filipijnen verblijft. Een derde man had via via kennis gemaakt met een moeder van vier kinderen, ze komt uit Kameroen, en de vierde persoon, een jonge man van 20 was voor drie maanden samen met een vriendin die komt van Manilla.

Omdat ik al langere tijd bij haar kom weet zij dat ik ook getrouwd ben met een man die geen Nederlander is. Ze weet van de lange en moeilijke weg die je moet afleggen voordat je partner zich mag vestigen in Nederland. De toelatingseisen zijn zwaar in alle opzichten. Emotioneel en financieel word je behoorlijk op de proef gesteld. Mijn man en ik hebben het gered, onze liefde was sterk genoeg om alle hindernissen te overwinnen. Twee jaar heeft het geduurd voordat ik mijn man in Nederland kon verwelkomen, en voor anderen kan het soms nog langer duren. Lang niet iedere relatie is daartegen bestand. Voor een overzicht van de vereisten én de moeilijkheden lees eens op deze site.  Nederland maakt het je echt niet makkelijk, en terecht zullen velen zeggen. Liever geen buitenlanders in ons land, de aversie tegen buitenlanders is duidelijk voelbaar, ook wij ondervinden dat. Soms hebben ze gelijk, vaak ook niet want je weet de achtergronden niet en je kunt niet iedereen over één kam scheren. Vaak lees ik ook dat buitenlandse mannen het niet zo nauw meer nemen zodra ze voet op Nederlandse bodem gezet hebben, een bewijs dat het ze alleen te doen is geweest om de verblijfsvergunning. Dat is triest maar gebeurt nog regelmatig. Ik begrijp dus ook de strenge toelatingseisen die Nederland hanteert.

Liever wil ik geen antwoord geven op de vraag van mijn pedicure. Iedere situatie is anders. Wel ben ik het met haar eens dat de uitzending van gisteren een beetje vreemd was. Het waren bijzonder stellen. Hij lust nog wel een groen blaadje is nog maar één van de uitspraken die gedaan worden als een oudere man met een veel jongere vrouw samen leeft, maar is het een Filipijnse of een Thaise dan is de man al snel een sex maniak. Of de vrouw is uit op een goed leven in Nederland.

Wat ik wel gezegd heb is dat mensen altijd wel iets te zeuren hebben als het gaat om buitenlanders. Ik weet de beweegreden niet van mensen, ik kan niet beoordelen of het oprechte liefde is. En het is zeker niet makkelijk om je hart te verliezen aan iemand die van ver komt, er komt meer bij kijken dan verliefd worden op een Nederlander. Ik hoop dat de stellen die ik gisteren gezien heb het goed met elkaar kunnen vinden en dat ze gelukkig worden met elkaar.  Het vraagt nogal wat om je familie, vrienden en vaderland achter te laten en een heel nieuw leven te beginnen.  Omdat ik uit ervaring weet hoe moeilijk het zijn kan, wens ik alle mensen die deze stap gaan zetten het allerbeste toe.

Over ZijalleenisZij

Ik zou veel kunnen vertellen, maar wat hebben anderen daaraan? Ieder leven heeft zijn ups en downs, dat is soms goed om te delen maar mijn ervaring is dat je toch altijd alleen staat.

»

  1. Ik lees en ik lees nog eens.Ik vraag me af wat ik zal schrijven ,of zal ik niet reageren ?? Ik heb het programma niet gezien dus kan niet oordelen.En oordelen of veroordelen zijn we toch vaak zo goed in ?Weet je lief mens het gaat om jou en je man ,jullie hebben een zware tijd achter de rug en het zal nog niet altijd eenvoudig zijn .Maar het gaat erom dat jullie van elkaar houden en vertrouwen hebben in elkaar en weten dat het goed is .Verder denk ik ,mag ik even?? steek je middelvinger op tegen degenen die zeuren of oordelen!!
    Liefs Elisabeth

    Like

    Beantwoorden

Geef een reactie

