RSS Feed

Blind ?

Geplaatst op

Photobucket

Mei 2007
Gisteren was ik getuige van een gesprek tussen mijn dochter en schoondochter. Dat gesprek ga ik vanzelfsprekend hier niet openbaar maken, maar het was wel weer reden voor mij om eens over de toekomst na te denken.  Mijn schoondochter is een jonge Turkse vrouw die inmiddels ruim zestien jaar hier woont, waarvan tien jaar samen met mijn zoon. Toen mijn zoon mij dan ook vertelde serieuze plannen te hebben met een meisje uit een ander land, een andere cultuur, was ik wel even van slag. Niet door het meisje, maar wel door de bijkomende zaken. Ik weet ook wel dat liefde blind is, stekeblind soms, maar van deze relatie heb ik toch wel meerdere nachten wakker gelegen. En nog regelmatig lig ik er wakker van. Mijn schoondochter heeft namelijk nooit kunnen wennen en ook nooit kunnen houden van dit land, en de heimwee doet haar geen goed. Ook mijn zoon en de kinderen niet want oorzaken hebben altijd gevolgen, ook voor hen. De aanleiding dat ik hier nu iets over zeg is de vakantie die mijn kleinzoon de komende drie weken heeft. Drie weken …..een halve zomervakantie ! ‘ Waarom die vakantie niet aan de zomervakantie vastgeplakt, dan had ik drie weken langer in mijn land kunnen blijven.’ Ik begrijp haar reactie. Elke gelegenheid die mijn schoondochter heeft om naar haar land en haar familie te gaan grijpt ze aan, en in haar geval misschien ook logisch. Zeker sinds de ziekte met de de zware naam ook haar getroffen heeft. Achteraf praten heeft geen zin,’ waarom ben ik hier, hoelang moet ik nog hier ‘. Wat ik wel weet is dat een huwelijk tussen twee culturen goed kan gaan, maar ook zwaar kan zijn, ook voor de directe omgeving. Er is een huis in Turkije, maar om te kunnen leven , te kunnen voorzien in het onderhoud van je gezin moet er gewerkt worden. Het is niet zo eenvoudig als mijn schoondochter het ziet. Neem je bed op en wandel……helaas gaat dat niet voor velen. Ze moeten nog een poosje, mijn zoon en schoondochter. Ik hoop dat hun relatie hiertegen bestand is. Want heimwee wordt niet minder, heimwee kan je ziek maken, en nóg zieker is niet gunstig in haar geval. Daarom dacht ik hier vanmorgen weer eens over na. Vroeger zei men ook wel ‘ twee geloven op één kussen, daar slaapt de duivel tussen .’ Niet alleen tussen twee geloven dus. Het geldt nog steeds, bezint voordat je begint. Genoeg over de moeilijke tijden die mijn zoon en schoondochter door moeten. Ik hoop dat ze er samen uitkomen, en dat het een lang en gelukkig huwelijk mag blijven. Maar een glimlach kon ik toch ook niet onderdrukken vanmorgen. Dacht aan mezelf…….wat zou ik doen als ik nu, op mijn leeftijd de ware zou tegen komen en het is een man met een andere geloofsovertuiging, een geheel andere levensopvatting, een heel andere cultuur dan de mijne…….. Ik denk dat ik daar niet meer wakker van zou liggen. Ik ben de tijd voorbij dat ik blind een man zal volgen. Levenslessen hebben mij inzicht en wijsheid gegeven. Mijn hart wil ik graag nog een keer verliezen, maar liefde maakt mij niet meer blind. Mijn keuze is duidelijk…… ik kies voor mijzelf.
                 ——
April 2012
( Inmiddels zijn we vijf jaar verder. Het gaat goed met de gezondheid van mijn schoondochter, afgelopen week ging ze op controle, er is een echo gemaakt,  de vlag kan weer uit, en ook de relatie is meer dan goed. En ik……. ik ben getrouwd met een Turkse man……niets in het leven is voorspelbaar..werkelijk niets !! ..)
Over ZijalleenisZij

Ik zou veel kunnen vertellen, maar wat hebben anderen daaraan? Ieder leven heeft zijn ups en downs, dat is soms goed om te delen maar mijn ervaring is dat je toch altijd alleen staat.

»

  1. Het feit dat jij inmiddels getrouwd bent met een turkse echtgenoot maakt wel duidelijk dat je opvatting over twee culturen die een relatie aangaan inmiddels flink is bijgesteld 🙂

    Een relatie tussen twee Nederlanders met een identieke levensovertuiging is de laatste decennia eigenlijk al gecompliceerd genoeg en meestal gedoemd tot mislukken.

    Like

    Beantwoorden
    • Niet lachen hoor Henk, mijn man mag dan wel van Turkse komaf zijn, maar hij voelt zich 100% Nederlander. Gaat niet naar de moskee, vindt vrouwen met hoofddoek niet van deze tijd, is het regelmatig eens met Geert……wil niet op vakantie naar Turkije. Toch moet hij daar dit jaar aan geloven, zijn moeder mist hem en wil hem graag zien. Dat begrijp ik. Kan ik mooi van de gelegenheid gebruik maken om de kat die ik daar geadopteerd heb mee terug te nemen naar Nederland. Nu zorgt mijn schoonmoeder voor de kat ( op zijn Turks 😉 )

      Like

      Beantwoorden
  2. Je kunt nog zo veel willen van het leven maar uiteindelijk bepaal je maar heel weinig en overkomen de meeste dingen je ‘gewoon’. Ik heb zelf daar ook het nodige in meegemaakt en heb daardoor geleerd om vooral met de stroom van het leven mee te gaan. Er tegenin zwemmen heeft geen enkele zin en is alleen maar vermoeiend.
    Wat mooi om deze tekst uit 2007 te plaatsen en vervolgens een stukje over hoe het nu gaat. Ben blij dat alles weer goed gekomen is, snap best dat je je zorgen hebt gemaakt.
    En wat heerlijk dat je weer een lieve man in je leven hebt!

    Like

    Beantwoorden
    • Goedemorgen. Jij was al vroeg op, ik las het bij een andere reactie van jou 😉
      Uit mijn space tijd heb ik enkele blogjes bewaard, zo nu en dan post ik deze omdat ze dierbaar zijn voor mij. Op wordpress schrijf ik niet veel, ik voel me hier stukken onzekerder, de meeste bloggers die ik op wordpress tegen kom schrijven zo perfect, daar kan ik niet aan tippen. Soms doe ik een poging, laat het stukje lang onder concepten staan om het uiteindelijk toch weer te deleten. Ik hou het nu voornamelijk bij lezen 😉

      Like

      Beantwoorden
  3. Je schrijft goed genoeg om je woorden een gevoel mee te geven en dat is wat telt. Wij hebben al 7 jaar een Marokkaanse schoonzoon en wil hem niet meer kwijt

    Like

    Beantwoorden
    • Wat leuk om te horen. Houden van heeft moeten groeien tussen mijn schoondochter en mij. Zowel van haar als mijn kant. Toen ze ziek werd kwam er een oerkracht bij mij naar boven….. ik hou van haar als van mijn eigen dochters.

      Like

      Beantwoorden
  4. BTW nog kleine toevoeging>>> JJ Cale geweldig

    Like

    Beantwoorden
  5. Hier krijg ik kippenvel van, ik heb jarenlang als alleenstaande jonge Nederlandse vrouw te midden van een Turkse gemeeschap geleefd, min of meer geadopteerd door een lieve buurfamilie. Nu 26 jaar later, na enige verhuizingen, nog steeds ‘kind’ aan huis. Echte liefde maakt niet blind, maar opent juist onze ogen en heelt het hart… Wat een heerlijk verhaal en fijn dat het goed gaat.

    Like

    Beantwoorden

Geef een reactie

