RSS Feed

Zwart – Wit

Geplaatst op

 

regennnnnn

 

Het zat er aan te komen. Ik voel het aan alles maar ik kan het niet tegenhouden. Zomerdepressie.  Maar het is nog maar net winter zou je denken. Waarom maak je je nu al druk ? Dat weet ik ook niet, zover ik mij kan herinneren heb ik mijn leven lang al last van zomerdepressies. O ja, ik heb er genoeg over gelezen want hoe kan iemand nou een zomer depressie hebben ?  Het kan, artikelen genoeg om je hierin te verdiepen . Bijvoorbeeld dit  ” Een deel van de zomerdepressies hebben een biologische oorzaak, maar het merendeel is te wijten aan seizoensgebonden factoren. Wie regelmatig last heeft van zomerdepressies, kan beter zijn voorzorgen treffen. “…….

Dat is makkelijker gezegd dan gedaan.  Zodra de kortste dag is aangebroken komt mijn lichaam in verzet. Figuurlijk en geestelijk probeer ik het verlengen van  de dagen tegen te gaan. Mijn hoofd is er elke dag mee bezig. Zo ook vandaag, het was kort na vijf uur nog een beetje licht en ik voelde dat opkomende onderbuik gevoel weer opkomen zoals elk jaar vlak na nieuwjaar. Zie ik tot overmaat van ramp ook nog een vakantieprogramma op de televisie, waar je de komende maanden weer mee overspoeld wordt. Afschuwelijk !  In een van de artikelen word je aangeraden een dokter of een therapeut te raadplegen, iets wat mij heel vreemd in de oren klinkt. Wat kan die persoon voor mij doen…..

‘ Vang de eerste schokken op door eventuele bepalende gebeurtenissen beter te plannen’.  Wat valt er te plannen, ik ontkom er gewoon niet aan dat het tot eind juni elke dag langer licht blijft. En daarna moet je ook nog een hele poos wachten tot je weer lekker vroeg de gordijnen kunt dichtdoen, de kaarsjes aansteken, je dikke winterjas  aan kan trekken.

Nee, de infopagina die ik net gelezen heb is niet aan mij besteed. De pagina suggereert ook dat mensen met een zomerdepressie onzeker kunnen zijn over hun lichaam.  Dat er ook mensen zijn die zich hullen in zelfmedelijden, of dat moeders opzien om zes weken elke dag voor hun kinderen te moeten zorgen. Voor mij geldt dit niet want als kind had ik al stress als de lange warme dagen weer in aantocht waren.  Ik heb er geen verklaring voor maar ik zou heel graag willen dat ik deze depressie niet had. Dat ik kon genieten van het groen van de lente, de geur van de bloemen en bomen in de zomer, maar echt, ik haat het.

Tijdens het tikken van dit stukje trillen mijn handen, rommelen mijn darmen, kijk ik elke minuut even naar buiten of het nog donker blijft……….

Laat u niet afschrikken door sceptische commentaren wanneer u zegt dat u aan een zomerdepressie lijdt. Een depressie is nu eenmaal een depressie,  volgens de infopagina die ik zojuist gelezen heb.

Ik loop niet te koop met deze depressie, ik heb alleen te doen met diegenen die de komende maanden heel dicht bij mij staan. Ik weet zeker dat zij, samen met mij, met smart uitkijken naar de herfst van 2015.

Over ZijalleenisZij

Ik zou veel kunnen vertellen, maar wat hebben anderen daaraan? Ieder leven heeft zijn ups en downs, dat is soms goed om te delen maar mijn ervaring is dat je toch altijd alleen staat.

Geef een reactie

