RSS feed

Gezellig……

Geplaatst op

beertje in de regen

” Dag mevrouw, goede middag, het is hier nog steeds kerstmis zie ik “……. De jongeman knikt richting mijn vaas met kerstlichtjes en zilveren takken op het kastje in de hal. Meestal roep ik al nee voordat ik de deur open heb, of open ik de deur en als ik dan iemand met een map of collectebus zie staan doe ik die gelijk weer dicht. Dit keer deed ik dat niet. Hij stond daar zo verkleumd en kletsnat voor mijn deur met een grote glimlach, ik had bijna medelijden met hem.

“Gezellig’ zei hij, dat zie je niet vaak dat mensen nog zo lang nagenieten van de kerstsfeer. Inderdaad, dat viel mij ook op dit jaar. Toen ik de ochtend na kerst naar mijn dochter liep zag ik de eerste boompjes al liggen aan de kant van de weg. ‘ Gezellig ” dacht ik, jullie zijn al vroeg het huis uitgewerkt, vast bij heel gezellige mensen in huis gestaan. Nu moet iedereen zelf weten wat hij/zij doet, maar ik vind het zo ondankbaar. Met zorg en liefde kies je zo’n boompje uit, je wilt de mooiste hebben, kiest met zorg de spullen die je erin wilt hangen, en zo ligt het mooie groene ding alweer buiten.

‘Ja, zeg ik tegen de jongeman, ik vind het wel gezellig zo’n kerst sfeertje in huis, ik laat de vaas dan ook het hele jaar door staan. Ook de lichtjes op mijn vensterbank en op mijn balkon blijven gezellig daar hangen ‘.  Gezellig, zei hij weer en ik knikte. Volgens mij wist hij niet goed meer hoe hij zijn verhaal moest beginnen dus ik vroeg wat hij kwam doen . ” Nou, zei de jongeman, ik heb een hele mooie aanbieding voor u waarmee u behoorlijk wat geld kunt besparen ‘. Ik vond het nog steeds sneu om botweg te zeggen dat ik geen interesse had, dus ik vroeg hem binnen te komen en mij de aanbieding te presenteren.

Hij ging zitten en keek eens om zich heen. ‘ Ja, best gezellig zo al die verlichting zei de jongeman weer, zeker op een dag als deze wanneer het vroeg donker is en regent. Hij richtte zijn aandacht op mijn twee katten die nieuwsgierig om hem heen liepen en dronk de koffie die hij wel verdient had, want hij zag er nog steeds verkleumd uit.

“Doet u dit werk elke dag, vroeg ik hem, en tot hoe laat?  Want het was inmiddels dicht bij vijf uur. Hij zei dat de mensen op mijn verdieping de laatste voor vandaag waren, maar misschien hield hij het wel gezien voor vandaag zei hij. Morgen kwam er weer een dag.  Het is er niet meer van gekomen om de aanbieding uit de doeken te doen. Ik had er geen behoefte aan en hij zag het blijkbaar ook niet meer zitten vandaag.

Hij keek op zijn horloge, en omdat het niet tot een vruchtbare aanbieding was gekomen stond ik op. Ook hij stond op. Naar mijn idee was hij opgelucht weg te kunnen. Ik had hem namelijk weinig kans gegeven om zijn verhaal te doen. Hij keek nog eens rond en zei ”  bedankt voor de lekkere koffie en de warmte, ik was toe aan allebei na zo’n natte en koude dag, ik hoop dat het weer morgen beter is’.

Dat hoop ik ook voor deze jongeman. Voor mij maakt het niets uit, ik houd van dit weertype, ik houd van de gezelligheid van licht en warmte die ik schep met mijn kerstverlichting. Het hele jaar door !!

Over ZijalleenisZij

Ik zou veel kunnen vertellen, maar wat hebben anderen daaraan? Ieder leven heeft zijn ups en downs, dat is soms goed om te delen maar mijn ervaring is dat je toch altijd alleen staat.

»

  1. Mooi en warm verhaal in deze trieste dagen!

    Like

    Beantwoorden
    • Dank je wel lieve Jeannette. Wie schrijft die blijft, zeggen ze. Vorig jaar ben ik erg nalatig geweest in het schrijven op WordPress terwijl het schrijven me toch steeds weer hielp om dingen van me af te schrijven.
      Maar een nieuw jaar….nieuwe kansen 🙂

      Like

      Beantwoorden

Geef een reactie

