RSS feed

1970 — 2015

Geplaatst op

puberen

Soms is het goed om dingen eens nader te onderzoeken. Dat heb ik vanmiddag eens gedaan na een bezoek aan mijn zoon en schoondochter. Pubertijd. Wat gebeurt er in de hersenen van uw kind als het in de pubertijd komt. Nu niet denken , kom je daar nu pas mee, ja, ik kom daar inderdaad nu pas mee. Wat ik nu zie bij mijn kleinzoons heb ik met mijn kinderen niet meegemaakt toen ze in de puberteit kwamen.  Alles wat ik nu lees en ervaar heb ik niet meegemaakt bij mijn kinderen. Ook kan ik mij niet herinneren dat ik in die tijd met andere ouders over dit probleem heb gesproken. Omdat het gewoon niet aan de orde was in mijn geval.

Bestond er in die tijd eigenlijk wel zoiets als pubertijd. Is het iets van de laatste jaren ? Natuurlijk is pubertijd niet iets van nu maar wel het omgaan ermee denk ik zo. In de tijd dat mijn kinderen pubers waren werd hierover niet zoveel gesproken en was je kind gewoon kind en geen puber. Natuurlijk zie ik dat het gedrag van mijn kleinzoons anders is dan het gedrag van mijn kinderen op die leeftijd.  Ik citeer ” Ze hangen op de bank, zijn amper aanspreekbaar en vaak ook nog onhandig. Ze brengen ouders in alle staten”.  Toen ik deze zin las vanmiddag en nog tal van andere informatie schrok ik toch wel even. Toen ik verder las kwam ik dit tegen ”  Onze welvaart speelt ook een rol. Het lijkt wel alsof de materiële welvaart afbreuk doet aan het ‘welvaren’ bij de opvoeding. Vroeger waren kinderen in de puberteit meer afhankelijk van hun ouders. Gezien het huidige uitgavenpatroon hebben velen er een baantje bij. Naast hun andere activiteiten betekent dit voor vele gezinnen dat de jongere een eigen leven leidt wat ten koste gaat van de verbondenheid met het gezin.”

Zeker ook niet onbelangrijk. Toen mijn kinderen pubers waren was ik als moeder hele dagen thuis. Mijn kinderen hebben mij ook weleens in alle staten gebracht maar dit was van een geheel andere orde. Nu lees en hoor je dat kinderen dwars zijn, opstandig, hebben grote monden tegen hun ouders en leerkrachten, meppen er bij het kleinste akkefietje al op los…….mishandelen dieren en andere kinderen.  Gelukkig doen mijn kleinzoons dit laatste niet, maar veel van wat ik lees kan ik toch wel op ze betrekken. Ik kan mij nu heel goed voorstellen dat mijn zoon en schoondochter regelmatig uitgeput zijn door dit gedrag.

Typisch pubergedrag waar veel ouders zich aan ergeren heeft te maken met slapen. De meeste pubers gaan laat naar bed, komen ’s ochtends moeilijk hun bed uit en blijven in het weekend liefst de hele ochtend in hun nest liggen. Waar komt dat door? Klik op de link om het artikel te lezen.  Dit typisch puberale slaapgedrag wordt veroorzaakt doordat het lichaam in de puberteit steeds later op de dag het slaaphormoon melatonine afgeeft. En dat zorgt ervoor dat het slaap-waakritme van je puber verandert.

Wat ik geleerd heb vanmiddag heeft wel mijn ogen geopend voor zowel het gedrag van mijn kleinzoons als de reacties van mijn zoon en schoondochter. Ik begrijp beiden nu veel beter en hoop dat ze goed uit deze situatie komen.  En kleinzoons……..jullie mogen altijd lekker komen uitslapen bij oma hoor 😉

Over ZijalleenisZij

Ik zou veel kunnen vertellen, maar wat hebben anderen daaraan? Ieder leven heeft zijn ups en downs, dat is soms goed om te delen maar mijn ervaring is dat je toch altijd alleen staat.

Geef een reactie

