RSS Feed

Hoezo eigenwijs ?

Geplaatst op

oude handen

Mijn gedachten stonden de afgelopen week op afwezig. Wat tegen mij gezegd werd was ik na twee minuten weer vergeten. Ergens wel begrijpelijk al zeg ik het zelf, omdat ik steeds het plotseling overlijden van Bianca in mijn hoofd had. Maar de wereld draait toch weer door, ook voor mij. Ik voelde mij de afgelopen week zo’n beetje hetzelfde als mijn bejaarde moeder. Als ik haar ’s zondags bezoek, en het maakt niet uit of ik nu twee of vijf uur bij haar ben, ze praat geen woord. Het lijkt alsof alles langs haar heengaat. Voor een gedeelte zal dat ook wel zo zijn want haar gehoor is aan een kant heel slecht. Ze wil niet aan een gehoor apparaat, maar ze wil ook niks missen van wat er gezegd wordt.  En probeer het maar eens, een middag op luide toon tegen iemand praten die niks terug zegt.

Mijn man zegt steeds, ” je moet geduld hebben met oude mensen ‘………maar dat heb ik niet. Ik moet mijzelf al zo inhouden overal en tegen iedereen want ik ben een licht ontvlambaar persoon.  Dat is iets van de laatste jaren. Bijvoorbeeld, als mijn moeder na een half uur nog niks heeft gesproken ben ik in staat om op te staan en te gaan. Nee, ik zou geen goede zijn voor de thuiszorg. Gewoon omdat ik geen geduld heb met oude mensen en trouwens ook niet met jonge kinderen. Dat gejengel en dat gedrein wat die apen ten toon spreiden . Kinderen worden tegenwoordig niet meer opgevoed door hun ouders. s ‘Morgens worden ze naar de peuterspeelzaal gebracht waar ze tegen de avond weer worden opgehaald.  Eten, in bad en slapen, en de volgende dag idem dito. Is dat opvoeden?

Mijn moeder, zesentachtig jaar, zeer vergeetachtig, slecht horend maar o zo verdomd eigenwijs. ‘ Moeder, zou het niet veel beter én gezelliger voor je zijn om  naar een bejaardenhuis te verhuizen, je eigen kamer, je eigen spulletjes, als je wilt kun er ook eten en gezellig een praatje maken met medebewoners……………

Nee, wat denk ik wel, dat ze een oud wijf is? Denk ik dat zij op haar leeftijd al tussen al die oude mensen gaat zitten?  Dat ze niet voor zichzelf kan zorgen ? En nee, ze hoeft geen gezelschap, ik zit hier goed op mijn flatje negen hoog. Jullie komen toch op zondag, en als ik iets nodig heb bel ik jullie wel. Jullie zijn ik en mijn twee dochters. Mijn dochters zijn twee hardwerkende vrouwen die best dingen voor oma willen doen, maar niet vierentwintig uur paraat kunnen staan. En ik kan en wil het niet. Ik ben eens in een supermarkt aangesproken door een hele goede kennis, die zei dat ik mij schamen moest. ‘  Je moeder heeft ook zoveel voor jou gedaan, ze heeft je grootgebracht, voor je gezorgd toen je kind was ‘.

Zoals de moeders van nu willen dat zij de vrijheid moeten kunnen hebben om te werken en hun kinderen naar een opvang te brengen, wil ik de vrijheid hebben om niet voor mijn moeder te zorgen. Ik zie het al voor me….’ doe jij dit even, doe jij dat even, nee….dat moet zo niet, dat moet je zo doen’.  Ik heb een moeder die mij nog steeds ziet als een kind en alles beter weet.  Ik vind het heel erg jammer dat ze zo eigenwijs is en mijn daardoor toch met een probleem opzadelt.

Mijn hele leven ben ik betuttelt door mijn moeder en daar heb ik helemaal geen zin meer in.  Vind mij hard, harteloos en weet ik meer wat nog allemaal, maar ik blijf bij mijn standpunt.  Vanmorgen zat ik te wachten op een gesprek met een arts, en naast mij zat een bejaarde dame met een mobiele telefoon in haar handen een taxi te bestellen. Toestel met grote knoppen, simpel, maar ze deed het toch maar. Onafhankelijk zijn, iemand kunnen bellen als het nodig is maar nee……..niet mijn moeder. Ook een apparaat waarmee je iemand kunt oproepen, bijvoorbeeld als je gevallen bent wil ze niet.

Vooralsnog leg ik mij neer bij haar gesputter, maar ik kan niet beloven dat dat zo blijven kan ……….

 

Over ZijalleenisZij

Ik zou veel kunnen vertellen, maar wat hebben anderen daaraan? Ieder leven heeft zijn ups en downs, dat is soms goed om te delen maar mijn ervaring is dat je toch altijd alleen staat.

»

  1. gewoonzoalsikben

    Ik moet glimlachen als ik lees dat je geen geduld hebt met ouderen en jonge kinderen ,nou dat hebben we dan gemeen ,maar vooral kinderen word ik hoorndol van brr al dat drukke gedoe .En het is heel vermoeiend om steeds zo luid te moeten praten tegen iemand .Mijn moeder was behoorlijk slechthorend ,zij slechthorend? nee hoor de dokter had gezegd dat wij maar duidelijker moesten praten !Veel dingen zijn herkenbaar ,gelukkig woonde mijn broer nog altijd thuis en sprong ik af en toe wat bij .Nee haar in huis nemen of volledig voor haar zorgen had ik niet op kunnen brengen .Gelukkig heeft ze me nooit betutteld daar had ik niet tegen gekund ! Ik vind je in elk geval niet hard of harteloos .Ik ken je al best wat jaartjes en die termen zijn niet van toepassing op jou ,je doet je best meer kun je niet doen .
    Elisabeth

    Liked by 1 persoon

    Beantwoorden
    • Kijk Elisabeth, dat ik zo nu en dan wat harder moet praten is nog te doen, maar ze zegt ook nog eens niets terug, ze knikt alleen wat…..
      En ja, betuttelen doet ze nu nog steeds, als ik ergens mee bezig ben pakt ze het uit mijn handen want ik doe het niet goed…..
      Daar had ik als jonge vrouw al zo’n hekel aan, en ze doet het nog steeds !
      Dank je wel voor je eerlijke reactie,
      Anne

      Like

      Beantwoorden
      • gewoonzoalsikben

        Ja ik herken dat wel .Mijn Moeder had een ” standaard” uitdrukking .Als ze het niet begreep, niet goed hoorde of er gewoon geen zin in had zei ze altijd Oh Ja !! Dus echt veel gesprek nou nee ,heel erg vermoeiend en ik werd er wel eens gillend gek van .Weet je ,jij hebt je Moeder nog en het valt niet altijd mee om je weg in deze situatie te vinden .Mijn Moeder is er al bijna 24 jaar niet meer en soms mis ik haar zo erg ondanks alles ,en dat alles hoef en wil ik niet meer over schrijven dat is nu over uit en verleden tijd .Maar het valt gewoon niet altijd mee en dat begrijp ik donders goed
        Elisabeth

        Liked by 1 persoon

Geef een reactie

