RSS Feed

De kunstenaar Carl Itschert..

Geplaatst op

Carl Itschert (1876-1936)

 

Deze uit Antwerpen afkomstige kunstschilder kwam op 8 oktober 1914 in Tilburg terecht en verbleef hier op diverse adressen. In 1919 keerde hij terug naar Antwerpen en in 1927 kwam hij weer naar Tilburg. In 1934 trouwde hij met Maria van Gils, bij wie hij al jaren inwoonde op de Korvelseweg en waar hij ook een atelier had. Het echtpaar verhuisde in 1934 naar de Bosscheweg in Berkel-Enschot. Itschert liet vele werken na uit zijn ‘Tilburgse periode’, waaronder een drievoudig zelfportret, deels afgebeeld op de foto. Onderstaand portret is geen deel van het drievoudig zelfportret.  Dit zelfportret maakte Carl Itschert thuis bij de man van mijn moeder, die toen nog niet getrouwd waren. Carl kwam bij mijn stiefvader aan huis en dan gaf Carl schilderlessen. Het was een bijzondere vriendschap.

Carl Itschert  2

Het schilderij is in ons bezit en eventueel te koop.

Over ZijalleenisZij

Ik zou veel kunnen vertellen, maar wat hebben anderen daaraan? Ieder leven heeft zijn ups en downs, dat is soms goed om te delen maar mijn ervaring is dat je toch altijd alleen staat.

Eén reactie »

  1. Ik heb ook een schilderij van Carl Itschert. Prachtige oranje afrikanen. In de Hasseltse kapel hangt ook iets van hem. Hij kwam over de vloer bij mijn grootouders. Bijzonder dit zo tegen te komen. Groet jaap.

    Liked by 1 persoon

    Beantwoorden

Geef een reactie

