RSS Feed

2006… 

Geplaatst op


Op 5 december 2006 verstuurde ik mijn verzoek om informatie over de verblijfsplaats van mijn vader naar het Centraal Bureau voor Genealogie. Nog voordat het jaar voorbij was kreeg ik bericht terug. Mijn vader was op 12 februari 1989 overleden. Dan slik je wel even want daar was ik niet vanuit gegaan. De brief verdween in de kast. Maar ik dacht er nog regelmatig aan. Op het aan mij toegezonden overlijdensbericht  van mijn vader stonden de namen van twee personen vermeld, waaruit bleek dat mijn vader en zijn tweede vrouw twee kinderen hadden gekregen waarvan ik het bestaan nooit geweten heb. Ik ben niet direct gaan zoeken, ik voelde mij zwaar belazerd. Waarom was er niet naar mij gezocht?  Niet door mijn vader maar ook niet door de kinderen waarvan er één al op komst was terwijl mijn vader nog getrouwd was met mijn moeder.

Ik ben zeer teleurgesteld geweest, kwaad geweest en heb mijn moeder het hemd van het lijf gevraagd, zonder enig resultaat. Ook weet ik niet of ik dit hele gebeuren verwerkt heb. Terwijl ik dit schrijf voel ik de boosheid weer op komen zetten. Oproepen heb ik gedaan op sociaal media inclusief foto’s van mijn vader.  Er is nooit een reactie op gekomen. Bij toeval kwam ik de brief deze week weer tegen toen ik op zoek was naar een document.  ‘ Waarom schrijf je niet naar spoorloos, is mij vaak gevraagd. Daar heb ik aan gedacht en daar is het bij gebleven. De grootste nieuwsgierigheid is ondertussen wel verdwenen, ook naar het nageslacht van mijn vader. Als niemand de beleefdheid kan opbrengen om mij op de hoogte te stellen van mijn vaders overlijden dan zal de liefde niet diep zitten. Ik kan mij er steeds beter bij neerleggen al doet het mij wel zeer dat mijn ‘ halfzus ‘ dezelfde doopnamen heeft als ik, één naam extra naam notabene. Konden de ouders niets originelers bedenken?

Toch komt zo nu en dan de boosheid weer opzetten en dan helpt het om mijn boosheid op te schrijven en weer los te laten. De brief nog verder wegstoppen en vergeten. Soms moet je loslaten, is dat niet met alles in het leven zo?  Wijze woorden van mijn zoon, ik zal ze ter harte nemen……

Over ZijalleenisZij

Ik zou veel kunnen vertellen, maar wat hebben anderen daaraan? Ieder leven heeft zijn ups en downs, dat is soms goed om te delen maar mijn ervaring is dat je toch altijd alleen staat.

»

  1. Die zoon van jou heeft gelijk, loslaten is het beste, ik heb mijn vader een paar keer gezien in mijn leven, maar kon het niet als vader beschouwen, hij heeft niet voor me gezorgd en nooit meer naar me omgekeken, ik vond het wel goed.

    Liked by 1 persoon

    Beantwoorden
  2. Mijn zoon heeft vaak gelijk, en dat waardeer ik ook in hem. De weinige keren dat mijn moeder op mijn vragen reageerde kan ik zo moeilijk van mij afzetten. Er was geen slechter mens dan mijn vader.

    Like

    Beantwoorden

Geef een reactie

