RSS Feed

Moeder….

Geplaatst op

                            

Aanstaande dinsdag heb ik een afspraak met de dementie verpleegkundige. Een gesprek over het plaatsen van mijn moeder in een verzorgingshuis. 

Vanmiddag kwam ik binnen bij mijn moeder en het eerste wat ze tegen mij zei was ‘ voor mij hoeft het niet meer hoor, ze mogen mij vandaag nog komen halen ‘. Dat zijn welkomstwoorden waar ik echt op zat te wachten. Niet dus, maar begrijpen doe ik haar wel. Moeder heeft pijn, is eenzaam, en haar geheugen laat het héél erg afweten. Ze loopt rondjes door de woonkamer achter haar rollator, het is triest om te zien. Praten met haar is niet makkelijk, ze was altijd al een vrouw van weinig woorden en dat wordt alleen maar erger. Het liefst zou ze vandaag nog naar een verzorgingshuis gaan, maar dat gaat niet lukken. Al jaren proberen wij haar zover te krijgen, maar dat wimpelde ze al die tijd af. En vandaag zou ze het liefst nog verhuizen. 

Ik zal kijken wat ik kan doen a.s dinsdag. Dat moeder nog langer alleen in haar grote flat blijft wonen zie ik ook liever niet gebeuren. Ze heeft zo nu en dan nog een helder moment, maar als je haar vraagt wat ze gegeten heeft dan zegt ze, ik weet niet wat ik gegeten heb, ik heb gisteren gegeten, maar ik weet niet meer wat. En zo gaat het met alles, ze weet de dingen niet meer. 

Ze geeft te veel en te vaak aan dat ze niet verder wil leven. Dat is heel moeilijk om steeds te moeten horen, hoe goed ik haar ook begrijp. Hopelijk kan ik de dementie verpleegkundige ervan overtuigen dat mijn moeder op deze manier niet kan blijven wonen, ik ga er in ieder geval mijn uiterste best voor doen. 

Over ZijalleenisZij

Ik zou veel kunnen vertellen, maar wat hebben anderen daaraan? Ieder leven heeft zijn ups en downs, dat is soms goed om te delen maar mijn ervaring is dat je toch altijd alleen staat.

»

  1. Alleen blijven is inderdaad geen optie, en toch blijft het moeilijk. Als moeder wilsbekwaam is wordt het nog erger. Om voor een verzorgingshuis in aanmerking te komen, moet iemand al helemaal niets meer kunnen, de zorg is behoorlijk veranderd en niet in de goede zin, er komt heel wat bij te kijken en ook gaan ze bekijken of er hulp kan komen. Ik wens je heel veel sterkte en hoop dat jullie er uit zullen komen.

    Like

    Beantwoorden
  2. Ik hoop dat je een goed gesprek hebt, dat zou een grote geruststelling voor je zijn.

    Like

    Beantwoorden
  3. Ik wens je een goed gesprek toe. Dat je goede adviezen zult krijgen. Al gedacht aan wijkverpleging inschakelen, tot het moment van opname?

    Like

    Beantwoorden
    • Daaraan heb ik zeker gedacht. Iedere ochtend komen ze even kijken, en moeder twee maal per week douchen……..meer kunnen/mogen zij niet doen.
      Vanmiddag kwam de huisarts naar mijn moeder kijken, ik was er graag bij geweest maar was op dat moment bij de dementieconsulente.
      Terwijl ik daar zat belde de huisarts mij om de bloeduitslagen van mijn moeder door te geven. Toen ik later in de middag bij mijn moeder kwam vroeg ik haar wat de huisarts had gezegd………de huisarts ? ik heb geen huisarts gezien….
      Om moedeloos van te worden want zo gaat het elke dag.

      Liked by 1 persoon

      Beantwoorden
      • Pfft.. ja, dat snap ik! Zo’n huisarts zou toch ook beter moeten weten?! Misschien kan je hem hier eens op attenderen.
        Wat jammer dat de wijkverpleging niet meer kan doen voor je moeder. Soms is dat per organisatie ook wel verschillend. Het is natuurlijk vervelend om over te stappen naar een ander, maar als zij meer kunnen bieden, zou dat wel fijn kunnen zijn.
        Veel sterkte en wijsheid in alles!

        Like

  4. Hopelijk komt er voor jullie een goede oplossing, sterkte

    Like

    Beantwoorden

Geef een reactie

