RSS Feed

Hartverzakking….

Geplaatst op

 

Het had niet veel gescheeld of ik had vandaag in plaats van morgen naar de cardioloog gekund. Bij mijn binnenkomst lag moeder op de bank, haar ogen dicht, haar mond half open. Na een paar keer haar naam te hebben genoemd kwam er een reactie. Ze kruinde van de pijn en kon niet overeind komen. Direct de huisartsenpost gebeld die mij een heel verhoor afnam. Kon moeder nog bewegen, waar had ze pijn, en of ik wist dat de huisartsenpost alleen in actie komt bij acute medische gevallen…..

Na enige tijd zat moeder verdwaasd rechtop. Ze wist niet meer of ze was gaan liggen, ze wist niet meer of ze haar medicijnen had ingenomen, evenmin wist ze of ze had gegeten vandaag. Wel wist moeder te vertellen dat ze gedoucht was door een jonge vent, een buitenlander, volgens moeder was de jonge vent een Chinees…..

Ondanks haar dementie heeft moeder zo nu en dan nog heldere momenten, dus haar doucheverhaal zou best eens waar kunnen zijn. ‘ Ja, zei ze, wie stuurt er nu een jonge vent naar een oud wijf van achtentachtig”.  Toch eens navragen bij de thuishulp, want ondanks de trieste situatie heb ik vreselijk moeten lachen om haar uitspraak.

Tevens morgen maar wéér contact opnemen met de huisarts want dit kan zo echt niet langer. De thuiszorg mag ook haar medicijnen niet aanreiken, mag de douche niet opruimen als moeder gedoucht is. De jonge Chinees had haar gedoucht en alle natte troep laten liggen volgens moeder. Wat komt de thuiszorg dan nog doen, vraag ik mij af. ‘ Heeft u vanmorgen gegeten mevrouw ?  Of het antwoord van moeder nu ja of nee is, dat doet er niet toe, dat is hun zorg niet.

Zaak is om elke dag bij moeder langs te gaan en haar in de gaten te houden tot dat ze naar het zorgcomplex kan. Ik vind het een schande dat het zo slecht gesteld is met de zorg voor ouderen in dit land.

Over ZijalleenisZij

Ik zou veel kunnen vertellen, maar wat hebben anderen daaraan? Ieder leven heeft zijn ups en downs, dat is soms goed om te delen maar mijn ervaring is dat je toch altijd alleen staat.

»

  1. gewoonzoalsikben

    Dat is flink schrikken als je je moeder zo aantreft .en ik hoop dat er snel een oplossing komt want dit is voor jou ook niet vol te houden .Raar dat de thuishulp geen medicatie mag geven of de douche opruimt ,mijn dochter doet dat soort dingen wel ,maar dat kan misschien aan de organisatie liggen .Wat eten betreft ligt het wat moeilijker omdat de tijd vaak veel te beperkt is .Het word er allemaal niet beter op !
    Sterkte en liefs Elisabeth

    Liked by 1 persoon

    Beantwoorden
  2. Dat was inderdaad schrikken, ik dacht echt het ergste…..en dan had ik mijzelf nooit vergeven dat ze op dat moment alleen was geweest…..
    Ik zal pas rust hebben als ze in een verzorgingshuis is.

    Like

    Beantwoorden
  3. Dat was echt schrikken, gelukkig dat het niet iets ernstigs was, in de zorg in het overal een troep, ik hoop voor je dat er snel verandering in komt voor je moeder, maar ook zeker voor jou.

    Liked by 1 persoon

    Beantwoorden
  4. Ik gaf een like….maar eigenlijk is dit verkeerd…maar ik bedoel…ik ken de verhalen….

    Like

    Beantwoorden
  5. Zo herkenbaar dit…wij hadden dit met pa en er valt een last van je schouders als dat goed geregeld is en kan je weer genieten van het op bezoek gaan.

    Liked by 1 persoon

    Beantwoorden
  6. Momenteel is de ouderenzorg om te huilen, hopelijk komt snel verbetering in.

    Liked by 1 persoon

    Beantwoorden

Geef een reactie

