RSS feed

Ohh my goodness….

Geplaatst op

                                                                                                              

Wie herkent dit?  De dementie van mijn moeder nam deze week zulke vreemde vormen aan dat ik direct bij binnenkomst besloot de huisarts te bellen. Moeder lag aangekleed in haar bed, had nog niets gegeten, en huilend zei ze keer op keer dat ze niet langer alleen wilde blijven, ze was in paniek en zei dat ze nog liever van de flat zou springen dan dat ze alleen moest zijn. Het is waar, ze kan niet meer alleen blijven, dat is onverantwoord. 

Toen ik dit hele verhaal weer tegen de huisarts vertelde en er bij vertelde dat ik dit ook niet vol kan blijven houden, zag de huisarts de ernst in van de situatie, ze nam direct contact op met  het crisiscentrum. Ook schreef de huisarts medicijnen voor tegen psychoses, moeder zou daar rustiger en minder angstig van worden. Maar wat schetst onze verbazing, de volgende morgen leek het dat moeder weer meer mans geworden was. Ik stelde voor een blokje om te gaan met moeder, en daar had ze wel zin in. Ik wist niet wat ik hoorde, wekenlang wilde moeder heleaal niks,ook niet naar buiten……..We zijn een blokje omgegaan en ze vond de frisse lucht heerlijk.

Maar toen ik vanavond weer bij moeder kwam, zat ze zoals gewoonlijk weer roerloos in haar stoel op en neer te wiebelen. Na een minuut of tien stilte keek moeder mij aan en zei ‘ dus jullie hebben ergens een plek voor mij geregeld zonder overleg met mij ‘………dochter en ik keken elkaar aan, en zeiden tegen moeder, ja moeder, dit wilde je toch, je wilde niet meer alleen zijn, je kunt niets meer, je vergeet te eten, je weet de dagen en de datums niet meer, en iedere keer als wij hier zijn zit je te huilen en te zeggen dat je niet verder wil leven.

Omdat je zo ver weg was gisteren heb ik direct de huisarts gebeld die je een psychose middel zou voorschrijven waardoor je je niet zo bewust zou zijn van alles, je zou door dat medicijn niet steeds zo malen in je hoofd, en zou je alles niet zo zwart wit zien……….Maar hoe kan het dat je na het innemen van een klein pilletje ineens met de mededeling komt dat je nóóit gezegd hebt dat je alleen was, dat je niets meer kunt en dat je steeds als ik bij je binnen kwam huilend in je bed lag, wat je nu ontkent. Dat je nóóit hebt gezegd dat je naar een verzorgingshuis wilde zo snel mogelijk……..wat moet ik nu….ik weet het niet. Ik kan niet 24/7 bij je zijn, dat hou ik niet vol. Ik begrijp helemaal niets van je plotselinge verandering door een klein rood pilletje.  Ik vind echt niet dat je daar in die grote flat, dement, met af en toe een helder momen, alleen kunt blijven wonen. Ik ga dat ook niet toestaan. Volgende week komt er een kamer voor je vrij, en hoe je ook gaat tegenstribbelen, mijn besluit staat vast. Daar is 24/7 toezicht en verzorging aanwezig, en dat is een hele geruststelling gezien de laatste jaren dat we je steeds verder achteruit hebben gezien. Als je daar eenmaal gewend bent, zul je zeggen….waarom ben ik hier niet eerder naar toe gegaan……ik gun je nog mooie jaren tussen andere ouderen, en ik weet ook zeker dat je dat gaat lukken.

Over ZijalleenisZij

Ik zou veel kunnen vertellen, maar wat hebben anderen daaraan? Ieder leven heeft zijn ups en downs, dat is soms goed om te delen maar mijn ervaring is dat je toch altijd alleen staat.

»

  1. Mijn oma had dementie en herkende haar eigen dochter niet meer. Maar gek genoeg wel haar schoonzoon aan wie ZE dan vroeg hoe het met haar dochter ging terwijl mijn moeder er naast stond. Jammer genoeg heb ik haar niet lang mogen kennen . Sterkte voor jullie

    Like

    Beantwoorden
  2. Dan gaan veranderingen wel heel snel. Moest ineens denken aan de schoonmoeder van een zus van mij. Haar leven lang een achterbaks rotmens maar veranderde tijdens haar dementie in een lief oud besje 🙂

    Like

    Beantwoorden
  3. Steeds vaker heb ik het gevoel dat moeder een spelletje met me speelt…….ik begrijp totaal niets van die veranderingen in haar gedrag elke keer weer…..

    Like

    Beantwoorden
  4. Het wordt eentonig, maar ook dit herken ik, en ook ik heb me vaak afgevraagd of mijn moeder geen spelletje speelde. Daarom is het ook zo moeilijk om een beslissing te nemen, stel dat je moeder toch maar besluit in haar flat te blijven en dat duidelijk aan geeft aan de huisarts en andere personen die het moeten regelen. Ik wens je heel veel sterkte en wijsheid.

    Like

    Beantwoorden
  5. gewoonzoalsikben

    Ik kan me echt niet voorstellen dat een zo’n pilletje zoveel verandering in je moeders gedrag teweegbrengt ,wat wel blijft de vraag natuurlijk .Ik hoop dat de verhuizing deze week toch wel doorgaat want zo kan het niet langer .
    Liefs en sterkte Elisabeth

    Like

    Beantwoorden

Geef een reactie

