RSS Feed

Nog één zaterdag….

Geplaatst op

                                

Herken je dit ? Nu het zover is dat moeder gaat verhuizen is alles tot die dag nog één keer. Nog één zaterdag in dit huis, nog één zondag in dit huis. Zo ook vandaag, de laatste zaterdag. Moeder lag op de bank toen wij binnen kwamen. Ze keek ons aan alsof wij van mars kwamen. Nou geef ik toe dat wij er ook niet uitzien de laatste tijd, maar van mars….zo erg is het nu ook weer niet. 

De komende verhuizing had echt niet veel langer kunnen wachten. Moeder had op de deur in de hal een briefje geplakt waarop stond ‘ ik ben naar de EmTe ‘. Dat briefje gebruikte moeder ook al toen ze nog niet aan het dementeren was, ( moeder houdt niet van verspilling, zélfs geen briefjes ) dus dochter en ik keken elkaar aan en snel naar binnen. Daar lag moeder op de bank. Toen ze eindelijk rechtop zat vroeg ik haar ‘ heb je boodschappen gedaan’ ? Ze keek mij aan met een blik van waar heb je het over. ‘ Was je naar de EmTe vroeg ik haar weer, want er hangt een briefje op de deur. Moeder dacht lang na en haalde toen haar schouders op. ‘ Was ik naar de EmTe dan, vroeg moeder, ik weet het niet meer’. Twee minuten later ‘ ja ik moest wat hebben , maar ik weet niet meer wat ik gekocht heb’. Kijk maar even op het briefje, dat hangt op de deur……

Vind je het gek dat ik niet kan wachten tot ze naar het verzorgingshuis kan. Ik zei haar dat ze geen boodschappen meer hoefde te doen ( dat deed mijn dochter altijd al ) omdat ze snel zou gaan verhuizen. Nou is mijn moeder totaal niet spraakzaam, je kan rustig twee uur bij haar zitten voordat er een woord uitkomt. Nu kun je je afvragen of wij dan ook niet tegen haar praten, jawel dus, maar wat je ook tegen haar zegt, haar antwoord is steevast’ ik begrijp niet waar jullie het over hebben’. Kun je je voorstellen hoe moeilijk dat is ? Moeder wijst naar de muur. Kijk, zegt ze, die twee schilderijen, ik weet niet meer hoe ik daar ooit aangekomen ben. Mijn dochter vertelt haar hoe moeder lang geleden aan de twee schilderijen gekomen is. Ze blijft ons ongelovig aankijken. ‘ Maar, gaat moeder verder, er zaten andere lijsten om de schilderijen, en dat heeft A.. gedaan waar jullie Diana verkering mee had. Dochter en ik kijken elkaar aan, dochter kijkt verbouwereerd, en ik schiet bijna in de lach. Zolang moeder hier woont, en dat is al zeker dertig jaar, zijn de schilderijen nog nooit van de muur afgeweest. En die klok daar, gaat moeder verder, heb ik nog van mijn overleden zus…….

Wat kan je hier tegenin brengen. Als ik vraag of ze zich nog herinnert dat mijn broer die klok daar heeft opgehangen, en dat de klok dus van mijn broer is, zie ik een groot vraagteken boven mijn moeders hoofd terwijl ze nee schud met haar hoofd. Moeder is overtuigd van haar gelijk en het lijkt ons beter het zo maar te laten. Nog één zondag in haar grote flat, ik kijk uit naar wat moeder morgen weer aan herinneringen heeft.

Over ZijalleenisZij

Ik zou veel kunnen vertellen, maar wat hebben anderen daaraan? Ieder leven heeft zijn ups en downs, dat is soms goed om te delen maar mijn ervaring is dat je toch altijd alleen staat.

»

  1. Het is nog maar één zondag en hopelijk begrijpt je moeder maandag wat er allemaal aan de hand is. Ik vind het geweldig van jou, maar ook van je dochter dat jullie zo vaak bij haar langs gaan, als moeder is geïnstalleerd hebben jullie eindelijk meer rust en dat is dik verdiend.

    Liked by 1 persoon

    Beantwoorden
  2. Vandaag is dus een gedenkwaardige dag. Voor jou Moeder, is het vast het beste, en voor jou ook.

    Like

    Beantwoorden
  3. Ja alles is dan een laatste keer in het huis…nieuwe herrinneringen maken op de nieuwe plek 😉

    Like

    Beantwoorden
  4. gewoonzoalsikben

    Ach in dat soort verhalen kun je het beste meegaan want tegenspreken heeft weinig zin .Nog even en dan woont je moeder op een betere plek en krijgen jullie wat rust hoop ik voor je
    Liefs Elisabeth

    Like

    Beantwoorden

Geef een reactie

