RSS Feed

Even wennen 2…

Geplaatst op

Mij is vandaag verteld dat wennen lang duren kan. Er komt een tijd van opstandigheid, gevolgd door acceptatie, maar voor sommigen komt de gewenning nooit. Sommige ouderen blijven de rest van hun verblijf opstandig. Het is pas dag vier van moeders opname in het zorgtehuis, dus ik mag nog helemaal niets zeggen en zeker niet klagen. Toch valt het mij zwaar, zwaarder dan dan ik verwacht had. Moeder begroet ons hartelijk, maar als we ook maar even binnen zijn begint moeder…..ze wil een spuitje, fluistert ze in mijn oor. Ze vindt aan het leven niets meer aan. Ook vindt moeder dat ze na achtentachtig jaar zelf moet mogen beslissen of ze nog door wil gaan of niet. En moeder vindt dat haar lichamelijke kwalen voldoende zijn om die wens ingewilligd te zien worden.

Ik had zo graag gezien dat moeder hier nog een fijne tijd tegemoet zou gaan, tussen de mensen, verzorging waar nodig, maar ik moet het nog afwachten allemaal. De verzorging in het verzorgingshuis is super, ze doen er alles aan om moeder een thuis gevoel te geven en haar op te vrolijken. Als moeder me elke keer verwelkomt met haar doodswens word ik daar zeker niet vrolijk van. Laten we ervan uit gaan dat het bij sommige ouderen inderdaad lang duurt, de gewenning. Later deze middag kreeg moeder een heerlijk advocaatje met flink wat slagroom en daar genoot moeder van. Ik heb mij voorgenomen om de tijd dat moeder er nog is deze zo leuk mogelijk voor haar te maken. 

Over ZijalleenisZij

Ik zou veel kunnen vertellen, maar wat hebben anderen daaraan? Ieder leven heeft zijn ups en downs, dat is soms goed om te delen maar mijn ervaring is dat je toch altijd alleen staat.

»

  1. Komt er bij je moeder niet een klein beetje toneelspel bij tegenover jou? Als ze wat langer hier is, kan je er met het personeel over praten, misschien hoor je verschillende verhalen, maar over het algemeen zeggen goede verzorgsters wel hoe het zit. Als je moeder wilsbekwaam is, kan ze aangeven haar leven geleefd te hebben, wacht het maar even rustig af en trek je er niet te veel van aan. Lieve groet en sterkte, Ann.

    Liked by 1 persoon

    Beantwoorden
  2. Mijn dochters verdenken oma ook van toneelspel zo nu en dan. Misschien moet ik even niet dagelijks gaan, maar om de dag.
    Even een beetje afstand misschien. Lieve groet terug.

    Like

    Beantwoorden
  3. Als je dagelijks een flinke eigeelborrel voor je moeder meeneemt ziet ze je met plezier komen. Toch ? 🙂

    Liked by 1 persoon

    Beantwoorden

Geef een reactie

