RSS feed

Words…

Geplaatst op

De sleutel is ingeleverd, een hoofdstuk is afgesloten. Moeder maakt het goed in haar nieuwe thuis. We hébben wat opgeruimd uit moeders huis, maar de klus is geklaard. Moeder en ik hebben nooit een moeder / dochter relatie gehad waar de vonken vanaf spatten. Mijn moeder was geen knuffel, spelletjes, voorlees en doe moeder. Ze was ook niet makkelijk blij te maken. Gaf je haar met moederdag of wanneer dan ook een cadeautje, dan kon je er donder op zeggen dat je het vroeger of later weer terug kreeg.

Er is een periode geweest waarin ik absoluut niet door één deur kon met mijn moeder. Ze bemoeide zich echt overal mee, wist alles beter en ze gaf mij het gevoel dat ik niets goed deed. Er is toen een staakt het vuren tussen ons geweest van zes weken. Die herinnering kwam weer naar boven tijdens het opruimen van moeders huis. Tussen de oorlogsromans en waargebeurde verhalen stonden de boekjes die ik lang geleden aan moeder had gegeven.

Het ontroerde mij de boekjes te zien staan, ze waren mij al die jaren niet opgevallen tussen haar boekenverzameling. Niemand heeft geweten van onze wapenstilstand. En er nu weer over praten met moeder heeft geen enkele zin. Ik kan haar niet meer vragen hoe zij die tijd heeft ervaren want moeders geheugen is ver op sloffen.

Ik geloof dat moeder het waardeert dat ik haar vaker bezoek dan voorheen. Ze herkent mij nog en toont haar blijdschap als ik binnen kom. Als ik haar zeg dat ze opgewekter en vrolijker is de laatste weken kijkt ze mij aan en zegt ‘ oh, vind jij dat, en vertelt ze dat ze toch wel blij is dat ze verhuisd is. Goed om te horen. Als ik weer huiswaarts ga loopt ze mee tot de lift, maar verder mee mag ze niet. Moeder moet op haar afdeling blijven. Waar kan ik zwaaien, vraagt moeder bij ieder afscheid, en ik dirigeer haar richting het raam. Maar ze gaat niet voordat ze haar drie zoenen gehad heeft, en bij het uitzwaaien gebruikt moeder beide armen.

Het betekent veel voor mij dat ik nu nog een goede tijd kan hebben met moeder. Het betekent ook veel voor mij dat moeder de boekjes altijd heeft bewaard en ik ze nu als een dierbare herinnering weer in mijn bezit heb.

Over ZijalleenisZij

Ik zou veel kunnen vertellen, maar wat hebben anderen daaraan? Ieder leven heeft zijn ups en downs, dat is soms goed om te delen maar mijn ervaring is dat je toch altijd alleen staat.

»

  1. Aangrijpend. Eind goed, al goed.

    Liked by 1 persoon

    Beantwoorden
  2. Mooi Anne, en een ontroerend briefje, je wilde zo graag en was zelf onzeker. Misschien had je moeder wel een gebrek aan empathie en kon ze zich gewoon niet inleven in jouw gedachtegang en verlangens. Toch is het wel tekenend dat ze de boekjes heeft bewaard, nu ze oud is en niet goed meer geestelijk kan functioneren is dat toch mooi om te vinden, ze vond ze dus toch de moeite waard. Fijn dat het nu goed gaat tussen jullie, het heeft dus heel lang geduurd, maar is goed gekomen. Lieve groet, Ann.

    Liked by 1 persoon

    Beantwoorden
  3. gewoonzoalsikben

    Je verhaal is zo herkenbaar Anne .Maar zo fijn voor je dat het nu zo gaat tussen jullie .Lief die boekjes en je briefje en ze heeft ze toch maar mooi bewaard .Ook mijn moeder was de laatste jaren van haar leven wat veranderd en toonde wat meer gevoel naar mij toe .Gelukkig is je moeder nu op een plek waar ze het fijn heeft en veilig is en krijg jij nu wat rust .
    Liefs Elisabeth

    Liked by 1 persoon

    Beantwoorden

Geef een reactie

