RSS feed

Testament…

Geplaatst op

Laat ik nu altijd gedacht hebben dat als je geen dik saldo op je spaarrekening hebt staan, je ook geen testament achter hoeft te laten. Ik heb geen vette spaarrekening, ook geen eigen huis, dus geld en goederen heb ik niet te vergeven. Wat ik achterlaat is een huis vol geheimen, verstopt op plekjes die alleen ik weet. Als ik geen testament achterlaat zullen mijn geheimen geheimen blijven en waarschijnlijk in de kringloopwinkel terecht komen. Dat kan toch niet de bedoeling zijn. 

Gisteren was ik weer even in een kringloopwinkel.  Zo eens in de maand wil ik daar even kijken. Dan ga ik op zoek naar schatten die mensen naar de kringloop gebracht hebben. Verborgen in boeken, verstopt achter fotolijstjes….maar ook boeken zonder verborgen schatten neem ik vaak mee naar huis. Bijzondere boeken wel te verstaan. Ik ben geen mens voor doktersromannetjes en flutverhalen. Ik was in de kringloopwinkel met mijn dochter en zij kent mijn voorliefde voor  boeken, glas en kaarsen. Wij keken elkaar regelmatig aan, een blik van verstandhouding. Ze glimlacht als er weer een schat in mijn mandje verdwijnt. 

Wat ik thuis aan schatten verzameld heb weten mijn kinderen nou net nog niet. Dat zijn mijn geheimen, en van sommigen zullen ze nog raar opkijken. Een boek, gekregen van iemand die ik nog altijd een heel warm hart toedraag, daarin een aan mij opgedragen gedicht dat mij nog steeds ontroerd. Maar zij zullen het moeten zoeken……ik hoop dat ze mijn hele verzameling geheimen zullen vinden voordat ze naar de kringloopwinkel gebracht worden…….

Over ZijalleenisZij

Ik zou veel kunnen vertellen, maar wat hebben anderen daaraan? Ieder leven heeft zijn ups en downs, dat is soms goed om te delen maar mijn ervaring is dat je toch altijd alleen staat.

»

  1. gewoonzoalsikben

    Bij jou word het dus ”schat zoeken ” .Leuk als je van aparte boeken houd dan kun je bij de kringloop wel terecht .Het enige echt persoonlijke wat ik achterlaat zijn mijn gedichten .Alles wat te persoonlijk geschreven was heb ik vernietigd ,ook mijn blog schrijfsels zijn allemaal verwijderd .
    Liefs Elisabeth

    Liked by 1 persoon

    Beantwoorden
  2. Ik mag het mezelf niet meer aandoen de kringloopwinkel. Ben te minimalistisch ingesteld heden ten dage. Ooit was dat anders. Ik hou er nochtans nog steeds heel erg veel van, van die ouwe spulletjes. Waardevolle heb ik er nooit tussen gevonden. Helaas. Zou aangenaam zijn. Ik koop er nog wel es een meubelstuk. Ik hou van dat ouwerwetse wat ze er vaak aanbieden.

    Nalatenschap. Mijn kinderen hebben hun handen en hun hersenen. De mooiste nalatenschap is de herinnering, die blijft. Goede tijden, slechte tijden. Samen waren we er altijd voor elkaar, nu en hopelijk nog een eind in de toekomst. Dat gun ik jou ook graag.

    Liked by 1 persoon

    Beantwoorden
    • Toen ik onlangs het huis van mijn moeder moest leeghalen had ik zó gehoopt iets van / over mijn onbekende vader tegen te komen. Het enige dat ik van hem weet zijn zijn geboorte en sterfdatum. Dat ik hélemaal niets gevonden heb over hem was frustrerend. Net als jij deel ik herinneringen met mijn kinderen, ik zal ze niet achter laten met onbeantwoorde vragen zoals mijn moeder bij mij wel gedaan heeft.

      Like

      Beantwoorden
      • Daar schrijf je me wat. Mijn kinderen kennen hun moeder niet. Tegen mijn wil in wel is waar. Ik stel me nu de vraag : zullen hun er later ook zo over denken.

        Hier zullen ze absoluut niets vinden ook. Enkel op deze blog van me staan nog enkele foto’s en de verhalen. Huiselijke goederen zijn niet meer, noch andere tastbare herinneringen.
        Beantwoorde vragen, gelukkig niet. Praten is belangrijk hier en met de waarheid is elk gediend.

        Liked by 1 persoon

      • Onbeantwoordde lijkt er meer op.

        Like

  3. Prachtig geschreven!
    En het eerste wat ik dacht; dus je hebt wel iets weg te geven, iets unieks en wat meer waarde heeft dan welke vette bankrekening dan ook. Een huis is makkelijk maar ook dat kan zomaar verkocht moeten worden als er lange tijd geen werk is.

    Liked by 1 persoon

    Beantwoorden

Geef een reactie

