RSS feed

Moeders tasje…

Geplaatst op

Annie, hou jij me tassie effe vast…..want die gozer wil met me dansen……..

Moeder danst allang niet meer, ik vraag mij af of ze dat ooit gedaan heeft. Maar haar tasje geeft moeder niet uit handen, haar tasje gaat zelfs mee naar de wc. Een paar weken geleden is uit moeders tasje een klein geldbedrag weggehaald. Sindsdien is moeder nog aletter op haar tasje. Moeder maakt het naar omstandigheden goed in haar nieuwe thuis. Daar ben ik blij mee, want in het begin zag het daar niet naar uit. Er wordt goed op moeder gelet en dat scheelt enorm in de zorgen die ik om haar had.

Afgelopen week was het moeders beurt om mee te mogen fietsen. Samen met een aantal vrijwilligers mogen de ouderen gaan fietsen of wandelen. Het leek erop dat moeder er veel zin in had, maar dat bleek achteraf verkeerd gedacht door mij. Toen ik diezelfde avond moeder bezocht kreeg ik te horen dat moeder er niets aan gevonden had. De manier waarop moeder het aan mij meedeelde maakte mij aan het lachen, ze was zo verbouwereerd dat ik bleef lachen om haar fietsavontuur. Ik kon mij er geen voorstelling van maken totdat ik enkele foto’s toegestuurd kreeg. Moeder in de duo fiets met in haar hand haar onafscheidelijke tasje, ik heb er erg om moeten lachen, maar moeder niet. Ze maakt liever uitstapjes naar andere afdelingen, schuift aan daar waar het gezellig is en laat zich het gebak wat eigenlijk niet voor moeder is gereserveerd goed smaken. Ook tijdens de maaltijden schuift moeder regelmatig aan bij een van de andere groepen omdat ze haar eigen groep maar saai vindt. Die mensen praten niet, zegt moeder, die liggen de hele dag maar te slapen……

Een beetje gelijk heeft moeder wel. De oudjes dommelen vaak weg, hangend in hun stoel, voor de tv of tijdens een bezoekje……” kijk , en moeder stoot mij aan…….daar gaat er weer eentje. Ik moet lachen maar laat het niet merken. Ik slaap nooit overdag, zegt moeder, dat heb ik nooit gekund. Tot dochter en ik twee dagen geleden nog onverwacht bij moeder langs gingen op een avond. Ze was weer niet op haar eigen afdeling. Een verzorgster wenkte ons met een vinger tegen haar lippen…..sssttttt……en wees naar de afdeling naast die van moeder. Daar lag moeder in een stoel te slapen. Het was geen diepe slaap, want toen ze ons hoorde lachen zei ze direct  ‘ nee ik sliep niet hoor…..ik slaap nooit in een stoel. Nee moeder, je krijgt in alles gelijk van ons, je slaapt nooit overdag, en al helmaal niet in een stoel. Wij zijn blij dat je zo goed op je plaats bent daar.

Over ZijalleenisZij

Ik zou veel kunnen vertellen, maar wat hebben anderen daaraan? Ieder leven heeft zijn ups en downs, dat is soms goed om te delen maar mijn ervaring is dat je toch altijd alleen staat.

»

  1. Wat een leuk verhaal, en wat ziet je moeder er nog goed uit. Ja die tasjes moeten mee, mijn grootmoeder zat ook altijd klaar als we ergens heen gingen, hoedje op en tasje op schoot, tijden veranderen toch, ik zelf heb haast nooit een tas bij me. Nog een mooie 2e Paasdag gewenst.

    Like

    Beantwoorden
  2. gewoonzoalsikben

    Een heerlijk verhaal ,laat ze maar lekker eigenwijs haat tassie in de gaten houden ! Ze vermaakt zich in elk geval redelijk goed waar ze nu woont en wat een verademing voor jou moet dat zijn .En nee natuurlijk slaapt ze niet overdag !!
    Liefs Elisabeth

    Like

    Beantwoorden
  3. Leuke foto van je moeder met haar onafscheidelijke tas. Ik mag toch aannemen dat het de vrijwilligster is die daadwerkelijk stuurt ? 🙂

    Like

    Beantwoorden
  4. Mooie foto van je moeder op de duo fiets en een leuk verhaal 🙂 Ze zouden wel de mensen beter mogen groeperen, zoals de actievere mensen bij mekaar en de non-actieve mensen bij mekaar. Je moeder zit er nog goed uit en is kwik van geest 😉
    Groetjes, Heidi

    Like

    Beantwoorden
  5. Het zijn ook wel vreemde fietsen die dingen. Geloof dat je moeder de touwtjes niet graag uit handen geeft en dat moet wel met zo’n fiets.

    Like

    Beantwoorden

Geef een reactie

