RSS Feed

Moederdag…

Geplaatst op

Ze schiet er een beetje bij in de laatste twee weken, mijn moeder. Soms kan dat niet anders, maar ze wordt niet vergeten. Drie maal per week lopen we bij haar binnen, dus zo erg is het nu ook weer niet. Moeder heeft geen weet van dag of uur, als een dag wordt overgeslagen weet moeder dat niet.

Het was en is nog steeds druk met Guusje, opvoeden is een zware taak. Daarom tijdelijk wat minder tijd voor moeder. Moeders geheugen laat het steeds meer afweten. Wat ze bv om zes uur heeft gegeten weet ze om vijf over zes al niet meer. Op de afdeling van moeder komt Annie elke dag haar man bezoeken. Haar man zit in zijn stoel stilletjes naar buiten te kijken en praat nog maar weinig. Annie ontfermt zich regelmatig over moeder, ze kleuren samen, zingen samen of leggen een puzzeltje. Dat waardeer ik heel erg, want ik heb die gave niet. Annie heeft voor de zes bewoners van moeders afdeling altijd een hartelijk woord. Dat moet je maar kunnen want de meesten reageren amper.

Zondag is het moederdag, maar het zal moeder wel ontgaan. Dat geeft niet, die dag wordt gezellig gemaakt voor de bewoners en de familie door het verzorgingshuis. Daar zal moeder fijn van genieten want de gezelligheid weet ze goed op te zoeken en er aan mee te doen. Omdat moeder vooral in het verleden leeft ga ik een foto van mijn broer en mij inlijsten en op moeders kamer een leuk plekje geven. Voor moederdag, al ontgaat haar het hele moederdag gedoe.

Nog één week samen met mijn dochter Guusje opvoeden, daarna is haar vakantie voorbij en is dochter toe aan wéér vakantie, want geloof mij, je hebt er een dagtaak aan. Vakantie is om tot rust te komen van een jaar hard werken. Voorlopig blijf ik ook na dochters vakantie nog bijspringen, dat doe je gewoon voor je kind. Ik hoop dat de werkgever van mijn dochter in het najaar nog wat vakantiedagen wil inplannen, zodat ze toch nog op een relaxte manier van wat extra échte vakantie kan genieten…….je mag hierop reageren hoor werkgever. Want het is toch zo dat dochterlief ook áltijd voor jullie klaarstaat…….niet dan ?

Over ZijalleenisZij

Ik zou veel kunnen vertellen, maar wat hebben anderen daaraan? Ieder leven heeft zijn ups en downs, dat is soms goed om te delen maar mijn ervaring is dat je toch altijd alleen staat.

»

  1. Ik ben zoooo trots op jou en blij met jouw hulp, al zie ik dat je afgebrand bent en bijna in slaap valt s’avonds. Het scheelt dan ook twintig jaar, plus de zorg van de zwerfkatten elke dag, getob over de kleinkinderen, over mij….. maar ik ben je erg dankbaar dat ik er niet alleen voorsta, ik hou van jou met heel mijn hart! Dankjewel allerliefste❤️

    Liked by 2 people

    Beantwoorden
  2. gewoonzoalsikben

    Tja Moederdag weer zo’n verplichte dag waar ik zelf niets mee heb .Jouw moeder is echt op haar plek denk ik en dan hoef jij er niet elke dag te zijn .Ze gaat steeds meer in haar eigen wereld leven en zolang ze zich daar goed bij voelt is het goed toch ? Ik heb geen liefhebbende moeder gehad en ik denk dat je dat misschien nog wel weet van mijn eerste blog.Maar deze dochter was er altijd en pas op het laatst kreeg ik het gevoel dat ze echt van me hield en toch blij met me was .Geen nare gevoelens meer of woede en het geeft mij rust en ja ik mis haar best wel .En wat mijn dochter betreft tja een geval apart en zeker geen gemakkelijk iemand maar ik ben stapel op die ”vervelende eigenwijze meid ”Tja moeders !!

    Liked by 1 persoon

    Beantwoorden
    • Mijn moeder zei ook altijd dat moederdag voor haar niet hoefde, maar ze haalde steeds weer taart in huis, en belde eind van de middag op waar ik bleef. Voor mij hoeft het ook niet, mijn twee dochters respecteren dit gelukkig, nu mijn zoon en schoondochter nog.
      Ik heb onlangs wéér gevraagd deze dag asjeblieft over te slaan….op hoop van zegen dan maar.
      Met moederdag loop ik even bij mijn moeder binnen, het is ook zoiets om dan juist deze dag over te slaan, maar het ontgaat haar allemaal.

      Like

      Beantwoorden
      • Ik was nog niet klaar met mijn bericht….dat gepriegel ook op een mobiel, niks voor mij.
        Vanmiddag was ik weer bij mijn moeder, maar momenteel valt het mij zwaar. Er komt geen woord uit, als ik praat verstaat ze mij niet, maar ik kan ook niet gaan schreeuwen daar in die ruimte. De andere vijf medebewoners praten ook geen van allen..
        ..op het moment zit het me allemaal erg hoog…..moeilijk hoor, deze situatie.

        Like

  3. Grappig dit ik op deze manier herinnerd ben aan moederdag. Op mij niet meer van toepassing. Strak idee trouwens van de foto voor je moeder van jou en je broer. Het verleden blijft blijkbaar altijd leven bij dementerenden

    Liked by 1 persoon

    Beantwoorden
  4. Mijn moeder herinnert zich alleen nog dingen uit het verleden. Héél soms een hedendaagse herinnering.

    Like

    Beantwoorden
  5. Een mooi gebaar Anne die foto van jou en je broer, dat is iets wat je moeder nog kan koesteren. Zelf vind ik Moederdag altijd nog leuk, het is nu even te druk voor zoonlief, maar die haalt het wel in. Een heel lieve reactie van je dochter, zoiets doet je vast goed.

    Liked by 1 persoon

    Beantwoorden
    • De reactie van mijn dochter doet mij héél goed Ann…..er zijn voor elkaar, daar gaat het om.

      Liked by 1 persoon

      Beantwoorden
    • Ik vond het ook een goed idee om mijn moeder te verrassen met deze foto, vooral omdat moeder heel erg in het verleden leeft.
      Maar ze herkende mijn broer en mij niet…..ze kon niet bedenken wie die twee kinderen in dat lijstje waren. Mojn dochter vertelde het aan moeder…..ik zag echter geen enkele herkenning on moeders gezicht terugkomen.
      Toen mijn broer wat later ook binnen kwam, en aan moeder ook vroeg of ze de kinderen in het lijstje herkende zei ze , ” ja natuurlijk, maar ik moest heel goed nadenken.
      Waar wil je de foto zetten, vroeg mijn dochter, op je kamer, of hier in de woonzaal……
      Het maakt mij niet uit zei moeder, je mag m ook weer mee terug nemen hoor…..was moeders reactie…..
      Ik had het kunnen weten, dat gaat al mijn leven lang zo. Waar je moeder ook probeert blij mee te maken krijg je vroeg of laat ook weer terug……en dan moet ik even tot 50 tellen…….

      Like

      Beantwoorden
      • gewoonzoalsikben

        Wat jammer da ze jullie niet herkende terwijl je hoopte dat de foto herinneringen zou geven .Het laat wel zien dat je moeder al heel ”ver” weg is wat haar geheugen betreft .Maar toch wel een teleurstelling voor je haar reactie . Dan kan ik me voorstellen dat je even tot tig moet tellen ,je had anders gehoopt !
        Liefs Elisabeth

        Liked by 1 persoon

  6. Moederdag, Vaderdag, dag van dit, dag van dat… voor iedere dag is er wel iets te vieren… Allemaal commercieel gedoe! Moeder of vader ben je toch iedere dag je leven lang als je kinderen hebt. Zelf ben en zal ik nooit moeder zijn, maar dat vind ik niet erg, want ik heb er zelf voor gekozen. Niettemin heb ik bewondering en respect voor de ouders en vooral voor de moeders omdat zij toch vaak het meeste klaarstaan om hun kind(eren) te helpen en bij te staan. Maar als de band tussen kind en ouder goed is, dan sta je langs beide kanten altijd klaar om mekaar te helpen waar en zo goed je kan! Ik vind de reactie van jouw dochter heel lief, dat terecht en dat bewijst ook maar dat jullie band goed en sterk is! Ook vind ik het een schitterend idee de foto samen met jouw broer voor je moeder. Daar zal ze veel meer aan hebben dan al dat commercieel gedoe! Verder wens ik jullie alle geluk en rust toe die jullie verdienen…
    Groetjes, Heidi

    Liked by 1 persoon

    Beantwoorden
  7. Mijn zoon en schoondochter hebben mijn verzoek om niets aan moederdag te foen gerespecteerd, en daar ben ik héél blij mee. Ik krijg elke dag zoveel liefde en waardering van mijn kinderen, daar kan geen cadeau tegenop.

    Like

    Beantwoorden

Geef een reactie

