RSS feed

Mary…en moeder.

Geplaatst op

Gezusterlijk zaten moeder en Mary naast elkaar aan tafel toen wij vanmiddag de gezamenlijke woonkamer binnen liepen, mijn dochter en ik.  Het was rustig op de afdeling, alleen mevrouw S kreeg later ook nog bezoek van een van haar dochters met haar partner. Zoals ik al eerder schreef schiet een bezoek aan moeder er de laatste drie weken een beetje bij in. Ik help mijn dochter met het opvoeden van haar pup, en daar gaat meer tijd inzitten dan wij beiden voorzien hadden. Moeder hoor ik niet klagen, voor haar gevoel ziet ze ons iedere dag.

Van Thea, een van de verzorgsters op moeders afdeling, hoorden wij dat moeder en Mary het wel stellen samen. Samen praten ze veel over vroeger, en dat gaat niet zoals wij praten over vroeger, maar in hun eigen belevingswereld. Het geeft helemaal niks dat beiden elkaar ook niet niet meer begrijpen. Moeder en Mary hebben beiden nog wel momenten van helderheid, die momenten duren maar heel kort maar zijn zo geweldig om mee te mogen maken. Toen de dochter van mevrouw S met haar vriendin binnenkwam zag ik de ogen van Mary direct die richting op gaan.

Mijn dochter liep de keuken in om de verzorgsters een handje te helpen met koffie en thee te zetten voor de patiënten en hun bezoek. Ook de schoondochter van mevrouw S kwam een handje helpen. Nu is de schoondochter van mevrouw S zeker geen vrouw die nauwelijks opvalt, dat had Mary ook dit keer weer in de gaten. Mary stoot mijn moeder aan en wijst naar de vrouw in de keuken. Zie jij dat….vraagt Mary aan mijn moeder. Moeder kijkt ook richting keuken en zegt tegen Mary, ja Mary, dat is mijn kleindochter, ze zet koffie en thee voor ons……Nee zegt Mary, en ze buigt zich naar mijn moeders oor. Die kont, zegt ze tegen mijn moeder, kijk eens naar die kont…..daar wil toch geen man tegenaan liggen……

En, ging Mary verder, die heeft een driepersoonsbed nodig want de voorkant is al net zo dik……….mijn moeder en Mary zijn beiden slechthorend dus mijn moeder verstaat Mary slecht en andersom, Mary heeft ook haar gehoorapparaat niet in vandaag. Omdat beide dames luid spraken vonden wij het toch wel genant worden en leidden de dames af van het onderwerp. Samen met de verzorgster die vandaag afscheid nam, en die ook maar moeilijk haar lach kon bedwingen, stelde mijn dochter voor een herinneringsfoto te maken voor beide dames op hun kamers.  Daarvoor waren ze direct te porren. Dochter gaat de foto’s laten afdrukken en inlijsten, zodat ze altijd weer terug kunnen kijken naar de verzorgster waar ze beiden zo dol op waren.

Toen mijn dochter en ik kort daarna afscheid wilden nemen was daar weer de Mary zoals wij haar kennen.  ” Gaan jullie weer, vroeg Mary, ok, ik pas wel op Joke ( dat is mijn moeder ) en weet je dat mijn moeder vandaag overleden is….ik mis haar. Maar ik kan niet naar haar toe, niemand wil mij geld voor de trein lenen…… De oude Mary zoals wij haar kennen. Mary is tweeennegentig, haar moeder leeft al jaren niet meer.  Maar binnenkort gaat ze samen met Joke haar moeder opzoeken………ik krijg tranen in mijn ogen. Dag moeder, tot gauw weer, en pas je een beetje op Mary…………

Over ZijalleenisZij

Ik zou veel kunnen vertellen, maar wat hebben anderen daaraan? Ieder leven heeft zijn ups en downs, dat is soms goed om te delen maar mijn ervaring is dat je toch altijd alleen staat.

»

  1. Een mooi blog Anne, met voor jullie zowel een lach als een traan. De foto van je moeder, Mary en de verzorgster is mooi, en de oude dames zullen haar ook wel weer snel vergeten, soms is dat niet eens zo erg.

    Liked by 1 persoon

    Beantwoorden
  2. gewoonzoalsikben

    Ontroerend Anne .Ik zie een mooie lach bij je moeder en die heb nog zelden gezien .Laat die twee maar samen optrekken zolang het kan .Het is een wereld op zich en ik denk een wereld die voor ons soms moeilijk te vatten is maar voor degenen die er in leven niet altijd echt slecht
    Liefs Elisabeth

    Liked by 1 persoon

    Beantwoorden
  3. Moeder en Mary zijn een leuk stel samen. Ze wrijven elkaars handen vaak, als teken van genegenheid. Als Mary haar goede momenten heeft sta ik verbaasd over de dingen die ze vertelt. Ze merkt veel dingen nog goed op, mijn moeder niet meer. Als ik geweest ben weet ze dat na twee minuten niet meer.

    Liked by 1 persoon

    Beantwoorden
    • gewoonzoalsikben

      Voor jou niet altijd eenvoudig maar het is mooi om te lezen dat deze twee veel aan elkaar hebben .Het zal moeilijk zijn om je moeder te zien die steeds meer in haar eigen wereld gaat leven .Sterkte ermee lief mens

      Like

      Beantwoorden
  4. De senioren leggen weinig nuances in hun uitspraken maar waar rook is is vuur 🙂 Eigenlijk zie je hetzelfde bij kinderen maar doorgaans wordt het ze snel vergeven

    Liked by 1 persoon

    Beantwoorden
  5. Een warm en ontroerend verhaal over je moeder en Mary! Fijn die herinneringsfoto(‘s) die je dochter gemaakt heeft!
    Groetjes, Heidi

    Like

    Beantwoorden

Geef een reactie

