RSS Feed

9 Augustus…

Geplaatst op

Nog een paar dagen, dan verblijft moeder een half jaar in het verzorgingshuis. Wat zag ze er tegenop, maar wat is ze op haar plaats. Moeder was zoek toen wij vanmiddag bij haar binnenkwamen, maar ver weg kon ze niet niet zijn. Ik ga wel even kijken waar ze is, zei de middag verzorgster, en even later kwam ze binnen met moeder. Heel erg fijn om moeder zo opgewekt te zien binnenkomen. Moeder ging zitten bij haar vriendin van het eerste uur, Marie. Om moeder en Marie samen te zien is echt een genoegen. Ze houden elkaars handen vast en van de verzorgsters hoorden wij dat beide dames uren met elkaar praten, waarover dat ontgaat iedereen, maar samen hebben ze het reuze naar hun zin.

Zo ook weer vanmiddag, moeder verscheen op haar afdeling, en toen Marie moeder in het vizier kreeg riep ze ‘ Joke, ben je daar, kom eens even…. Marie vroeg aan moeder of ze vanmiddag mee wilde gaan naar Zwolle, om haar ouders te bezoeken. Marie is tweeennegentig en in de veronderstelling dat haar ouders nog leven. De manier waarop mijn moeder met Marie praat is zo liefdevol, dat moet je gezien en gehoord hebben om erdoor geraakt te worden. ‘ Joke, blijf je bij me, kom je bij mij zitten….mijn moeder pakt dan de hand van Marie vast, wrijft ‘m warm, en het ontroerd mij zeer om naar deze twee dames te kijken. Marie is een lieve vrouw die het soms allemaal teveel wordt. Dan is het zo mis met haar dat ze op haar kamer tot rust moet komen.

Op die momenten zie ik ook mijn moeder veranderen, dan wordt ze onrustig en verdrietig. Het gebeurt dat mijn moeder naar de kamer van Marie gaat om haar te troosten, haar hand vast te houden….

Zo ook vanmiddag, ik zag het zo aan en zag ook mijn lieve moeder die Marie op haar gemak stelde, haar meloen voerde en haar telkens op haar voorhoofd kuste. Je bent lief, zei moeder steeds tegen Marie, waarop Marie vroeg ” echt waar ?” Echt waar zei mijn moeder weer waarop de dames hun hoofden dicht tegen elkaar aan drukten. Ik ben blij dat zowel mijn moeder als Marie nog liefde kunnen geven en ontvangen. Ik ben niet meer teleurgesteld dat het tussen mijn moeder en mij nooit zo dik aangeweest is. Mijn moeder was geen zoen en kroelmoeder, nooit geweest. Ik heb haar dat vaak kwalijk genomen, maar dat kan ik opzij zetten door de manier waarop mijn moeder nu op haar manier lief is en liefde geeft aan Marie. Ik ben blij om mijn moeder gelukkig te zien. Mijn dochter en ik keken de twee zo eens aan, en toen moeder zich omdraaide vroeg mijn dochter, zeg oma, ik hoop dat je ons ook nog steeds lief vindt, waarop moeder zei, nog een tikkeltje liever…..

Toen we huiswaarts gingen en moeder ons begeleide tot de lift, riep Marie ‘ Joke, kom je zo weer ? Kun je je voorstellen dat wij moeder met een brede lach hebben uitgezwaaid……

Over ZijalleenisZij

Ik zou veel kunnen vertellen, maar wat hebben anderen daaraan? Ieder leven heeft zijn ups en downs, dat is soms goed om te delen maar mijn ervaring is dat je toch altijd alleen staat.

»

  1. Geweldig he? Mooi stukje weer! Precies verwoord hoe het is😘😘

    Liked by 2 people

    Beantwoorden
  2. gewoonzoalsikben

    Zo ontroerend om te lezen Anne .Heerlijk dat ze zo op haar plek is daar en zelfs een vriendin heeft gevonden .Voor jou is het fijn om te weten dat het goed is zo.
    Liefs Elisabeth

    Liked by 1 persoon

    Beantwoorden
  3. Een heel mooi en ontroerend blog om te lezen Anne, en wat een mooie foto. Geweldig om zoveel liefde te zien en mee te maken. Ook heel erg mooi dat je moeder jullie lief vindt en dat zegt ook. Dan ga je toch met een heerlijk gevoel weer samen naar huis. Lieve groet, Ann.

    Like

    Beantwoorden
  4. Een liefdevol en ontroerend blog over je moeder en Marie. Fijn om te lezen… 🙂 En fijn dat het goed met je moeder gaat en gelukkig is! 🙂
    Fijne nachtgroet, Heidi

    Like

    Beantwoorden

Geef een reactie

