RSS Feed

Die tijd van toen……..

Geplaatst op

transavia 2

Nog even, dan is hij weer thuis.  Mijn oudste kleinzoon heeft de feestdagen doorgebracht bij zijn familie in Turkije. Op dit moment zit hij in het vliegtuig op weg naar huis. Toen hij naar Turkije vertrok had ik het urenlang niet breed. Voor het eerst alleen als tiener op reis. Nu voel ik de spanning weer, maar iets minder dan bij zijn vertrek.  Ik ben trots op hem zoals hij alles doet zo in zijn eentje.

Daar had ik vroeger niet mee gedraaid gekomen op zijn leeftijd. Ik mocht niet eens op dansles, ik mocht niet uit, ik mocht helemaal niks ! In tegenstelling tot mijn broer, die had een streepje voor, hij was een jongen. Mocht rijlessen halen, naar dansavonden, bij vrienden thuis leuke dingen doen . Het enige wat ik mocht was mijn moeder gezelschap houden. Panisch als mijn moeder was dat het fout zou gaan met mij.  Als je begrijpt wat ik bedoel.

Het is ook fout gegaan. In die zin dat ik met alle geweld het huis uit wilde. Ik was zestien jaar en moest om acht uur ’s avonds naar bed. Geen vriendinnen, laat staan vriendjes. Ja, er was later een vriendje, ja hij waarover ik laatst een blogje schreef. Maar ook dat was van korte duur want twee geloven op een kussen…….dat mocht niet van mijn moeder, en hij ook niet van zijn ouders, dat was in die tijd een groot probleem.  Ik herinner mij nog dat ik een kruis moest slaan voor het eten als ik bij zijn ouders was. Wij hadden afgesproken dat ik zou doen alsof ik katholiek was als ik bij zijn ouders kwam. Maar ik viel al snel door de mand toen ik steeds het kruisteken met mijn verkeerde hand maakte. Zijn ouders hebben er toen haast achter gezet dat onze vriendschap zou eindigen, iets wat mijn moeder zeer verheugde.

Tijden veranderen, gelukkig. Niet alles was vroeger mooier en beter .  Ik ging werken om mijn moeder financieel bij te staan, in die tijd kreeg je je loon nog in een bruin envelopje. En altijd aan het einde van de maand, op betaaldag zoals wij dat toen noemden, kwam mijn moeder mij toevallig ophalen van mijn werk. Héél toevallig ja, maar dat bedacht ik ook pas veel later.  Misschien geef ik nu de indruk dat het enkel kommer en kwel was in die tijd, maar voor mij voelde het zo wel.

Ik ben vroeg getrouwd, kreeg mijn kinderen op jonge leeftijd, maar daar heb ik nooit spijt van gehad. Van veel andere dingen heb ik wel spijt gehad, maar de tijd draai je niet meer terug. Het zou leuk geweest zijn als ik wat vrijer had kunnen zijn, dat ik jong had kunnen en mogen zijn. Vrienden en vriendinnen had mogen hebben, uitgaan en plezier maken.

Nog een uurtje, dan land hij op Schiphol, mijn kleinzoon van zeventien. Natuurlijk ben ik blij als hij er weer is, maar ik gun hem van harte dat hij kan genieten van zijn jonge jaren. Wat je als kind hebt meegekregen blijft je toch altijd bij, ook al wil je sommige ervaringen het liefst heel ver weg stoppen. Ik ben heel blij dat ik een andere manier van opvoeden gehanteerd heb. De band tussen mijn kinderen en mij is er een van ontzettend grote liefde en vertrouwen. Die band is geboren uit ervaring. Mijn ervaringen als jong meisje en jonge vrouw.

Mijn moeder is nu zesentachtig. Ik hou van haar, maar op een andere manier dan ik van mijn kinderen en kleinkinderen houd. Het leven mogen ontdekken en het vertrouwen krijgen van je moeder ( ik ben zonder vader opgegroeid) is van zeer groot belang. Ik hoop dat mijn kleinkinderen een band met hun ouders opbouwen zoals ik die heb met mijn kinderen.  Amen

Over ZijalleenisZij

Ik zou veel kunnen vertellen, maar wat hebben anderen daaraan? Ieder leven heeft zijn ups en downs, dat is soms goed om te delen maar mijn ervaring is dat je toch altijd alleen staat.

»

  1. Het leven van toen …zo herkenbaar ,love je Droomster

    Like

    Beantwoorden

Geef een reactie

